Kolonialism, #BLM och statyer

- en hör- och diskussionsövning för Engelska 7

2020 har varit ett spännande och prövande år på många sätt. Och med ett presidentval på gång i USA samtidigt med en skenande Covid-19-utveckling i landet, BLM-protester och nya krav på att gamla monument ska tas bort så blir det säkert inte mindre intressant under hösten. Det är dock inte bara i USA som pandemin blottlägger klyftor i samhället och George Floyds tragiska död lett till krav på förändring. Även i Storbritannien rör det på sig.

Publicerad Av

För att skaffa oss en inblick i vad som ligger bakom de starka känslor och krafter som både innebär en möjlighet att driva samhällsutvecklingen framåt och en risk att samhället drivs isär, så vill jag låta eleverna lyssna på en podcast från Intelligence Squared.länk till annan webbplats

Programmet har titeln Statues, Slavery and the Struggle for Equalitylänk till annan webbplats och innehåller en diskussion mellan följande personer:

Det kommer att kräva en hel del av eleverna att ta sig igenom den 45 minuter långa diskussionen (den sista halvtimmen av programmet är frågor från publiken) och därför är det nog viktigt att skapa någon typ av förförståelse hos dem samt att göra dem bekanta med den vokabulär som kan vara ny och svår att hantera.

Följande namn/begrepp/händelser behöver vi känna till:

#BlackLivesMatterlänk till annan webbplats, George Floydlänk till annan webbplats, Edward Colstonlänk till annan webbplats, BAMElänk till annan webbplats, POC (person/people of colour), White privilegelänk till annan webbplats, the Black Curriculumlänk till annan webbplats, National Lynching Memoriallänk till annan webbplats, MPlänk till annan webbplats, Stephen Lawrencelänk till annan webbplats, Angela Davislänk till annan webbplats, Tottenham riots of 2011länk till annan webbplats, Grenfelllänk till annan webbplats, Windrushlänk till annan webbplats, Stumbling stones länk till annan webbplats

Följande ord och uttryck behöver vi kunna hantera:

Conjuncturelänk till annan webbplats, Watershed momentlänk till annan webbplats, Petitionslänk till annan webbplats, Laudedlänk till annan webbplats, Memorializelänk till annan webbplats, Age of the Kaisers (the period in German history that runs between 1861 and 1918), Perpetratorlänk till annan webbplats, Divisivelänk till annan webbplats, Gatekeeperslänk till annan webbplats, Lynchinglänk till annan webbplats, Recreationlänk till annan webbplats, M 16slänk till annan webbplats, Intersection of oppressionlänk till annan webbplats, Emasculatedlänk till annan webbplats, Deflectionlänk till annan webbplats, Moral self-attribution fallacy (wrongfully lay claim to a position of moral superiority), Run its courselänk till annan webbplats, Abolitionlänk till annan webbplats, Lancashirelänk till annan webbplats, Myopiclänk till annan webbplats, Selectivelänk till annan webbplats Amnesialänk till annan webbplats, Come of agelänk till annan webbplats, Reparationslänk till annan webbplats, Disproportionatelänk till annan webbplats, Magistratelänk till annan webbplats, Biaslänk till annan webbplats, Thuggerylänk till annan webbplats, Trainers (Sneakers), Narrativelänk till annan webbplats, Reghettoizationlänk till annan webbplats, Sabre-rattlinglänk till annan webbplats, Posturinglänk till annan webbplats

Statyn av slavhandlaren Edward Colston dumpas i vattnet

Vad gäller namn, begrepp och händelser så tror jag att ett smidigt sätt att arbeta med dessa är att gå igenom några gemensamt och sedan låta eleverna enskilt fördjupa sig i en eller två för att till sist sätta sig i tvärgrupper och berätta för varandra vad de lärt sig. Det hela borde kunna klaras av på 20 minuter (jag är ofta lite tidsoptimistisk).

Orden kan de med fördel få studera enskilt i tio minuter och sedan vill jag uppmuntra dem att bocka av dem i listan när de används i programmet. Därefter borde de vara redo för lyssningen.

Min plan är att låta eleverna genomföra lyssningen som en läxuppgift, men det går så klart lika bra att göra det under lektionstid. Fördelen med att genomföra den som läxa är att eleverna då kan ta den tid de behöver för att lyssna om och tillgodogöra sig allt, vilket är en möjlighet som är svårare att erbjuda i en klassrumssituation.

Under tiden de lyssnar vill jag att de svarar på instuderingsfrågorna nedan:

1. Why does the claim that "statues are history" puzzle Susan Neiman?

2. What does Susan Neiman believe that we can learn from the way Germany has dealt with its history? What objection against her idea is put forward by David Olusoga?

3. What are David Olusoga's thoughts on revolution? What way forward does he propose?

4. What is Susan Neiman's reaction to David Olusoga's remarks on revolution?

5. What does Dawn Butler think about the term BAME?

6. Dawn Butler considers "deflection" a big problem. What does she refer to?

7. According to the panel, why do so many British people consider slavery "an American story"?

8. Susan Neiman and David Olusoga both agree that shame and confrontations between generations can be a catalyst for progress. How so?

9. According to David Olusoga, what is the reason that many young people in England are disappointed in their education?

10. What perspectives does Susan Neiman add to David Olusoga's remarks about British people's historical awareness and the flaws in British education?

11. Why is the American civil rights movement not necessarily the best model for advancing progress in Britain, according to David Olusoga?

12. What does David Olusoga refer to when he claims that the British empire is "hidden in plain sight" and that British people often have an almost bipolar attitude to it?

Som uppföljning tänker jag mig en gruppdiskussion, under vilken eleverna får jämföra svar med varandra, följd av en helklassdiskussion under vilken jag kan ställa fördjupande frågor. Möjligen går det sedan att styra in diskussionen på Sverige och den debatt vi kunnat följa kring till exempel Carl von Linnés monument i Humlegårdenlänk till annan webbplats.

Mitt syfte med hela upplägget är, förutom att behandla ett aktuellt och angeläget ämne, att eleverna ska utveckla både sin hörförståelse och sin förmåga att ge utvecklade svar på relativt komplexa frågor. Hoppas att det kan fylla denna funktion på fler ställen än bara mitt klassrum.


Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla