(För)underlig poesi, märkliga brev och en "viktoriansk standoff"

- tre avsnitt från IQ2 att berika undervisningen med

Lika bra att erkänna det, jag har snöat in lite på Intelligence Squared. Det är ju så det är i filterbubblornas värld att ett klick leder till ett annat och trots att man borde veta bättre så är man snart i algoritmernas våld, oftast på ont men i det här fallet mer på gott. För IQ2 utgör ett fint supplement till undervisningen, särskilt nu när delar av den behöver ske på distans.

Publicerad Av

De avsnitt jag vill presentera i detta inlägg är, i tur och ordning, "The Power of Poetry"länk till annan webbplats, "Letters That Changed The World"länk till annan webbplats och "Jane Austen v Emily Brontë: The Queens of English Literature".länk till annan webbplats

The Power of Poetry

Poesi är både engagerande, berikande, utvecklande och, ibland, helt jäkla omöjligt att lyckas bra med i klassrummet. Därför blev jag riktigt glad när jag såg titeln "The Power of Poetry"länk till annan webbplats och tänkte att någon hade gjort stora delar av mitt arbete åt mig. Men det är en något udda och ojämn samling dikter som valts ut av William Sieghart (som här talar på TEDx Oxford)länk till annan webbplats och Jeanette Winterson och det faktum att de läses av några av Storbritanniens bästa skådespelare, som Helena Bonham Carter och Jason Isaacs (Lucius Malfoy), kan inte alltid rädda upp de banala eller pretentiösa inslagen. Evenemanget lever alltså inte riktigt upp till den nivå det borde kunna göra. Icke desto mindre finns där riktiga guldklimpar.

Mina favoriter är "Voice"länk till annan webbplats för uppläsningens skull, "Failing and Flying"länk till annan webbplats för innehållet och "No Man Is an Island"länk till annan webbplats för dess tyngd. Under klippet nedan följer en innehållsförteckning med tidsangivelser för varje framträdande och länkar till sajter där dikterna finns publicerade:


10:19länk till annan webbplats - "The Peace of Wild Things"länk till annan webbplats av Wendell Berry

12:39länk till annan webbplats - "Celia Celia"länk till annan webbplats av Adrian Mitchell

14:53länk till annan webbplats - "Your Task"länk till annan webbplats av Rumi

17:39länk till annan webbplats - "It Happens All The Time in Heaven"länk till annan webbplats av Hafiz

26:00länk till annan webbplats - "Atlas"länk till annan webbplats av U. A. Fanthorpe

28:03länk till annan webbplats - "Voice"länk till annan webbplats av Ann Sansom

31:05länk till annan webbplats - "The Price"länk till annan webbplats av Stewart Henson

34:47länk till annan webbplats - "Two Cures For Love"länk till annan webbplats av Wendy Cope

41:27länk till annan webbplats - "The Mistake"länk till annan webbplats av James Fenton

45:13länk till annan webbplats - "Failing and Flying"länk till annan webbplats av Jack Gilbert

48:05länk till annan webbplats - "Love After Love"länk till annan webbplats av Derek Walcott

54:06länk till annan webbplats - "All That is Gold Does Not Glitter"länk till annan webbplats av J. R. R. Tolkien

1:01:39länk till annan webbplats - "Golden Retrievals"länk till annan webbplats av Mark Doty

1:04:26länk till annan webbplats - "Bedecked"länk till annan webbplats av Victoria Redel

1:12:09länk till annan webbplats - "Phenomenal Woman"länk till annan webbplats av Maya Angelou

1:27:08länk till annan webbplats - "No Man Is an Island"länk till annan webbplats av John Donne

Enkla övningar som jag kan tänka mig att genomföra med eleverna, förutom att låta dem skumma genom klippen och välja ut de tre de gillar mest (eller ogillar minst), är att låta dem välja en egen dikt som de anser borde ha varit med i programmet samt bestämma vilken av skådespelarna som vore bäst skickad att läsa den och, till sist, låta eleverna själva läsa dikten på ett sätt som tar fram dess styrkor.

Letters That Changed the World

Om nu "The Power of Poetry"länk till annan webbplats inte lever upp till dess fulla potential så överträffar "Letters That Changed the World"länk till annan webbplats mina förväntningar. Det är svårt att sätta fingret på vad det är som skiljer de två programmen åt förutom temat. Uppläggen är nästintill identiska, men det är något i dynamiken mellan skådespelarna och den övriga panelen som gör att detta avsnitt lyfter. Kanske är det texturvalet av Simon Sebag Montefiore och Kate Mosse som håller en så hög kvalitet att allt det övriga bara faller på plats.

Under klippet nedan följer en innehållsförteckning med tidsangivelser.


Christmas Letter, 1914 (8:45länk till annan webbplats)

To Jessica Mitford from Rosa Parks (13:37länk till annan webbplats, 14:53länk till annan webbplats)

Vladimir Lenin on suppressing the kulak revolt in the Penza Gubernia region (18:17länk till annan webbplats, 19:24länk till annan webbplats)

Babur to Humayun, 1529 (23:45länk till annan webbplats, 24:40länk till annan webbplats)

Vilma Grünwald to her husband Kurt (29:24länk till annan webbplats, 31:53länk till annan webbplats)

Michelangelo, on creativity (36:02länk till annan webbplats, 37:37länk till annan webbplats) “I am not a painter”

Sarah Bernhardt to Mrs. Patrick Cambell Kate (40:29länk till annan webbplats, 42:22länk till annan webbplats)

Maria Theresa to Marie Antoinette (42:56länk till annan webbplats, 44:36länk till annan webbplats)

Frida Kalo to Diego Rivera (50:16länk till annan webbplats, 51:49länk till annan webbplats)

Catherine The Great and Prince Potempkin (52:52länk till annan webbplats, 55:05länk till annan webbplats)

Simon Bolivar and Manuela (59:54länk till annan webbplats, 1:01:37länk till annan webbplats)

Alan Turing to Norman Rutledge, 1950 (1:04:36länk till annan webbplats, 1:06:28länk till annan webbplats)

Leonard Cohen (1:23:20länk till annan webbplats, 1:25:20länk till annan webbplats)

Svag för melodrama och romantik som jag är så faller jag förstås pladask för Cohens brev och den som inte blir rörd av Vilma Grünwalds ord bör nog uppsöka professionell hjälp. Även brevet från skyttegravarna 1914 är djupt rörande med dess ömsinta teckning av det pojkaktigt lekfulla och det medmänskligt hoppfulla mot fonden av krigsbyråkraternas kallsinne och stridernas vansinne. Och finns det någon som fascineras av mörkret i människan så kommer hen att kunna stilla sin passion (eller göda sitt intresse) med Lenins brev om hur ett uppror bäst slås ned. Det är så utstuderat grymt att man tappar andan.

Tursamt nog finns det en slags "comic relief" i såväl breven mellan Katarina den stora och furst Potemkin som Simon Bolivar och den färgstarka Manuela som ger oss tittare lite andrum emellanåt.

Inspirerande övningar som jag kan tänka mig utifrån detta avsnitt, och den underbara sajten Letters of Notelänk till annan webbplats, är pastischskrivande ellerlänk till annan webbplats brevskrivande utifrån en given situation (eller till en given person). Det viktiga, tänker jag, är att länka brevskrivandet till något vi har arbetat med, eller arbetar med just nu, under kursen. Kanske kan eleverna arbeta två och två med en brevväxling mellan två romankaraktärer från samma (eller olika för den delen) verk? Man kan ju till exempel undra hur en brevväxling om könsroller i äktenskapet mellan Jane Eyre och Elisabeth Bennet (Stolthet och fördom) skulle te sig.

Jane Austen v Emily Brontë: The Queens of English Literature

Även om "Letters That Changed the World"länk till annan webbplats erbjuder ett strålande program så vill jag hävda att jag sparat det bästa till sist - "Jane Austen v Emily Brontë: The Queens of English Literature".länk till annan webbplats

Benämningen "viktoriansk standoff" i inläggets titel är kanske något missvisande eftersom Jane Austens böcker publicerades innan Viktoria kröntes och Emily Brontës enda roman, Wuthering Heights (1847), utmanar det kyligt kontrollerade och behärskade ideal som drottningen kom att associeras med. Men själva evenemanget har ändå något omisskännligt viktorianskt över sig med dess belevade ton och ständiga flackande mellan över- och underdrift, låt vara att känslorna får flöda fritt när det talas om Emily Brontë.

För när det blir författaren Kate Mosse tur att argumentera för Emily Brontës sak så inleder hon storartat, och skådespelarnas läsningar är fenomenala, men efter ett litet tag så blir hennes innerliga och passionerade engagemang en smula tjatigt och jag skulle inte rekommendera att utsätta eleverna för hela hennes mässa.

Under klippet nedan följer en översiktlig innehållsförteckning för programmet, vilken torde underlätta arbetet med att plocka russinen ur kakan.


00.00länk till annan webbplatsIntroduktion och presentation av panelen

06.20länk till annan webbplats Inledande argumentation för Jane Austen

13.48länk till annan webbplats Första läsningen (ur Jane Austens Persuasion, mitten av kapitel 7länk till annan webbplats)

26.28länk till annan webbplats Andra läsningen (ur Jane Austens Emma, senare delen av kapitel 15länk till annan webbplats)

37.04länk till annan webbplats Tredje läsningen (ur Jane Austens Pride & Prejudice, kapitel 1 nästan från börjanlänk till annan webbplats)

44.27länk till annan webbplats Inledande argumentation för Emily Brontë

49.38länk till annan webbplats Fjärde läsningen (ur Emily Brontës Wuthering Heights, kapitel 3länk till annan webbplats)

1.00.02länk till annan webbplats Femte läsningen (ur Emily Brontës Wuthering Heights, kapitel 9länk till annan webbplats)

1.09.47länk till annan webbplats Sjätte läsningen (ur Emily Brontës Wuthering Heights, kapitel 15länk till annan webbplats)

1.22.33 länk till annan webbplatsSjunde läsningen (ur Emily Brontës Wutherin Heights, de sista tre styckenalänk till annan webbplats)

Avsnittet kan fylla en rad funktioner i undervisningen. Kanske passar det som en introduktion till 1800-talets litteratur eller som en introduktion till de många imponerande kvinnliga författare som med hjälp av grit, geni och, i vissa fall, manliga pseudonymer arbetat sig ut ur skuggan och in i det litterära rampljuset.

Jag tänker också att programmet kan vara en ingång till äldre skönlitteratur, ett sätt att få den att kännas levande och vibrerande trots tids- och språkbarriärer. Det kräver förstås att eleverna matas med lagom stora tuggor så att de inte drunknar i mängden dunkla referenser och akademiska formuleringar. Men då finns ju alla dessa filmatiseringar och det är inte otänkbart att några väl valda klipp tillsammans med några stycken ur en litteraturhistoria kan ge eleverna den bakgrund och den kontext de behöver för att tillgodogöra sig det allra mesta.

Vissa klipp behöver endast minimal introduktion för att fungera, som läsningen av paret Bennets diskussion i inledningen till Stolthet och fördomlänk till annan webbplats. Alla som levt i eller varit vittne till ett äktenskap mellan två personer som uppenbarligen aldrig kommer att förstå varandra kan känna igen den tragikomiska "dans" som scenen bjuder på. Och den lilla insikten, att så mycket av det som är både allmänmänskligt och djupt mänskligt finns samlat i dikter, brev och berättelser, att det ligger där i slummer och väntar på att upptäckas, spira till nytt liv igen och ge återklang i generation efter generation, är nog så värdefull.


Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla