Hjälp att löpa distansen

- automatiserad skrivåterkoppling, färdiga grammatikgenomgångar och självrättande nötning

Jag räcker inte till längre, eller ännu mindre än förut kanske är närmare sanningen. Fler och fler elever i klassen, mer och mer undervisning och allt större krav på formativ återkoppling samt individuell anpassning. Ni känner igen bilden. I det här inlägget vill jag skriva om tre verktyg som jag funnit värdefulla i kampen för att räcka till så långt och hålla så länge som möjligt som engelsklärare på gymnasiet.

Cambridge Write & Improve

Ett av de områden jag har svårast att räcka till inom är återkoppling på text. Det handlar dels om ork, dels om lust. För samtidigt som skrivandet är ett område där de flesta elever behöver mycket träning så är bedömning och återkoppling på deras texter det mest tidskrävande momentet i mitt arbete och något av det mest själsmördande jag vet, inte för att jag inte vill läsa vad de skrivit, utan för att själva mängden arbete är så oöverstiglig.

Cambridge Write & Improvelänk till annan webbplats kan ge eleverna en del av det som jag inte mäktar med. De registrerar sig med fördel med sin skolmejl och kan sedan välja vilken nivå de vill arbeta med: Beginner, Intermediate, Advanced eller Business.

I verktyget ställs de inför ett antal korta skrivuppgifter som de faktiskt får rätt bra automatgenererad återkoppling på, både vad gäller språk och innehåll. De får också möjlighet att lämna in omarbetade versioner och se hur texten bedöms som bättre och bättre (eller sämre och sämre) i förhållande till CEFR-skalan (se bild nedan).

Självfallet fungerar det inte helt felfritt. I något fall får jag nedslag på sådant som är helt korrekt och verktyget verkar ha en viss förkärlek för stora ord och långa texter. Men det är riktigt peppande att få återkoppling direkt och se hur ens text bedöms stiga i graderna. Den slags instant gratification som vi lärare inte har en chans att hinna med att leverera kanske eleverna kan få via Cambridge Write & Improve i stället.

Responsen från eleverna är också mycket god, än så länge. Återstår att se vad som händer om jag och verktyget blir oense om elevens nivå när betyget skall sättas. Ungdomarna kan i alla fall inte mata in vilken uppsats som helst och få ett andra utlåtande på den utan måste utforma sina svar utifrån verktygets essay prompts.

Khan Academy - Grammar

En annan svårighet (jag har medvetet inte valt ordet utmaning) jag upplever är att möta elevernas skiftande behov av grammatikstöd. Khan Academy är förstås ingen nyhet för någon, men jag vet inte hur många som känner till eller använder sig av deras språk- och grammatikmaterial, vilket består av ett antal explainerslänk till annan webbplats med tillhörande instruktioner och övningarlänk till annan webbplats.

Det finns finns möjlighet att jobba med satslära, interpunktion, meningsbyggnad, subject-verb agreement, usage & style och mycket mer med hjälp av KA, allt förpackat i moduler som osar av gamification och erbjuder både snabb och peppig återkoppling.

Det är inte helt lätt att få grepp om nivån på materialet. Ibland är den väl enkel och andra gånger mycket utmanande. Jämför till exempel genomgången av subject-verb agreementlänk till annan webbplats med den om adjektiv och kommateckenlänk till annan webbplats. Sajten förefaller inte vara helt ESL-anpassad utan snarare rikta sig till yngre native speakers, vilket kanske kan förklara en del av nivåskiftningarna. Kanske är det också bara så att vissa saker är svårare och mer komplexa än andra. Hur det än är med det så kan det vara en god idé att undersöka nivån på ett avsnitt innan man skickar en elev att jobba med det, bara för att minimera risken att det landar helt fel.

Ibland använder jag KAs grammatikgenomgångar i helklass, andra gånger hänvisar jag elever till materialet för att de behöver utveckla någon särskild aspekt. Och det är också ganska skönt att kunna falla tillbaka på det när man får de där riktigt kniviga frågorna, som när ska det vara kommatecken mellan adjektiven och när behövs det inte?

Ovan: En av många användbara instruktionsfilmer från Khan Academy Grammar


ESL Lounge

Och så har vi ju det där med receptive skills: Listening, Reading och Usage. Hur blir jag bättre på det? har många elever frågat mig över åren och jag har alltid kört med samma gamla trötta lärarsvar: Du måste läsa mycket bara, eller lyssna på många poddar. Kämpa på! Läs eller lyssna på den engelska du vill kunna skriva och tala. Jag tror på dig!

Egentligen är det väl inget fel på de där svaren. De är ganska kloka och med all säkerhet rätt så sanna. Men eleverna behöver nog få ett kvitto på att de utvecklas och för att det ska ske så behöver de testa sina förmågor oftare än vad jag klarar av. Bland den uppsjö av olika ESL-sajter som finns därute brukar jag då hänvisa dem till ESL Lounge.länk till annan webbplats

Bortsett från det ganska uppenbara problemet med att det är en delvis reklamfinansierad sajt och att skolan, eller i varje fall undervisningen, ska vara en reklamfri zon, så är det en rätt så heltäckande och ändå överblickbar sida. Men efter att ha besökt Cambridge Write & Improve och Khan Academy Grammar, sidor som är utformade för att uppmuntra eleven att behålla koncentrationen, så känns annonserna hos ESL Lounge skräniga och störande.

Eleverna kan dock enkelt välja nivå i ESL Lounge och för varje sådan så finns det en uppsjö med självrättande uppgifter. Inte minst i distansundervisningssituationen så är detta till stor hjälp och faktiskt så verkar det finnas ett behov bland dagens elever att få koncentrera sig ordentligt och ägna sig åt den typ av klassisk nötning som var vardagsmat i skolan för 30 år sedan, fast då garanterat utan störande reklaminslag.

Hörövningar på sidan ESL Lounge

Jag vet inte om du, som jag, känner att orken tryter lite, att du har andan i halsen, en tår i ögat, en klump i magen och en akut längtan efter Den blomstertid nu kommer. Men om du nu har det, du med, så hoppas jag att något av de tre verktygen ovan kan hjälpa dig att hålla ut och räcka till lite, lite längre.


Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla