Att börja med – ”Para empezar”

Detta inlägg handlar om startuppgifter. Jag har samlat ihop några konkreta tips om startuppgifter till spanska lektioner. Det är möjligt att använda digitala verktyg eller en vanlig tavla.

Publicerad Av

Startuppgift hjälper eleverna att vara aktiva från starten medan läraren får lite tid för att koppla upp utrustningar, ta fram dagens material eller kolla närvaro. Tanken är att det ska ta ungefär fem minuter för att eleverna ska ”lösa” det. Man kan välja en typ av startuppgift för varje vecka så att eleverna får rutin och vet hur uppgiften går till.

Här kommer namn och länk på uppgifterna:

  • Pregunta. Eleverna ska formulera en fråga på målspråket till en klasskamrat.
  • Discutir. Diskutera en kulturell fråga t. ex. Vad gillar spanjorer för sorts mat och varför äter de så sent på kvällen?
  • Conjugar verboslänk till annan webbplats. Rabbla verb.
  • Trabalenguaslänk till annan webbplats. Tungvrickare.
  • Adivinanzaslänk till annan webbplats. Gåtor.
  • Palabras encadenadaslänk till annan webbplats. Länkade ord.
  • Sopa de palabras o Crucigramaslänk till annan webbplats. Korsord.
  • Buscar una palabra en el diccionariolänk till annan webbplats, ver su significado y crear una frase con ella. Leta efter ett ord i lexikon, kolla vad ordet betyder och bygga en mening med det utvalda ordet.
  • Palabras (Quizletlänk till annan webbplats, Elevspellänk till annan webbplats). Träna på glosor.
  • ¿Y para la próxima? Lämna förslag till nästa veckans startuppgift i en post-it lapp eller mejla din lärare.

Startuppgifter skapar arbetsrolänk till annan webbplats. De kan också leda till en demokratisk diskussion i klassrummet genom att låta eleverna planera nästa startuppgift eller diskutera syftet med startuppgifterna.

Ämnesspanare Annika Sjödahl har några tips om startuppgifter till engelskan.länk till annan webbplats

Jag hoppas att du har fått lite inspiration. Om du redan kör med startuppgifter på dina spanska lektioner, vilka gör du?


Rosana Månsson

Legitimerad lärare i spanska och engelska för högstadiet. Även behörig i portugisiska, franska och SVA. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla