Cervantes – 400 år!

Den 23 april firar man den internationella bok- och upphovsrättsdagen (UNESCOlänk till annan webbplats). Dagen är även en minnesdag för inte minst Cervanteslänk till annan webbplats och Shakespeare. I år uppmärksammas båda två lite extra eftersom det är 400 år sedan de avled.

Ämnesspanaren Mia Smith har bloggat om Shakespeare och här kommer ett lektionsförslag för att fira Cervantes.

På högstadiet är man van att prata om kulturtraditioner: mat, vanor och seder. Här kommer vi att prata om kultur i sin traditionella bemärkelse, som litteratur. ¡Adelante Cervantes!

CERVANTES - 400 AÑOS DE SU MUERTE con DON QUIJOTE: LA AVENTURA DE LOS MOLINOS

Portrait of Miguel de Cervantes y Saavedra (1547-1615)

Syfte:

Centralt innehåll:

  • Kommunikationens innehåll: /.../ personer och händelser.
  • Lyssna och läsa – reception: tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier. Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
  • Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion:  presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.

Kunskapskrav i åk 9:

  1. Eleven visar sin förståelse genom att /…/ redogöra för och kommentera innehållet samt genom att med /…/  resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. Eleven kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt /…/ använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig /…/ och uttrycka sig /…/. Eleven kommenterar /…/ några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

    Startuppgift. Leka med orden på Quizlet.se – Don Quijote - La aventura de los molinoslänk till annan webbplats. Ordlistan hör till videon som ska visas under lektionen (Zaption). Har man inte tillgång till digitala enheter till eleverna kan man skriva ut och använda ordlistan som finns där.
  2. Redovisning/Undervisning om Miguel de Cervantes Saavedras liv med hjälp av:

    en kort video https://www.youtube.com/watch?v=f41SJRLj-Nolänk till annan webbplats. Vi brukar leka tolk på våra lektioner och därför passar det bra att använda filmen och pausa för tolkning. Det kan vara både lärare och elever som tolkar. Det finns möjlighet att välja snabbhet på filmen och se den lite långsammare om man vill, eller

    en Powerpoint Presentation om Cervantes som­ Peter Panescu länk till annan webbplatshar gjort och lagt på Lektion.selänk till annan webbplats. I slutet av presentationen finns en video men jag ska använda denna länk istället:
  3. En videolektion på Zaption:http://zapt.io/tr3cq59dlänk till annan webbplats Det är nämligen samma video som jag hittade som tips på Educación 3.0: La revista para el aula del siglo XXIlänk till annan webbplats, av Orientación Andújarlänk till annan webbplats men där har jag gjort en videolektion på Zaption med frågor.
  4. Kahoot. Kör en Kahoot - Cervantes: 400 años de su muertelänk till annan webbplats.
  5. Skriftlig produktion. Avsluta med en enkel skriftlig uppgift:

Describe a Don Quijote.

Don Quijote es …

Don Quijote tiene …

Don Quijote está …

Don Quijote lleva …

Jag hoppas att eleverna gillar detta och att de inspirerade som "Mia Smiths elever."

Några av Cervantes talesätt:

  • “Har vi ingen annan så tar vi väl Aldonza.”
  • “I krig och kärlek är allt tillåtet.”
  • “Slåss mot väderkvarnar.”
  • “Att vara förberedd är halva segern.”
  • “För mycket klokhet är kanske den största galenskapen av alla.”

Texter om Cervantes:


Rosana Månsson

Legitimerad lärare i spanska och engelska för högstadiet. Även behörig i portugisiska, franska och SVA. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla