Att filma och bli filmad: stor utvecklingsmöjlighet

Detta inlägg handlar varken om att smygfilma eller filma undervisningen för lärarnas professionella utveckling utan det handlar om filmerna som skapas med medgivande av eleverna för bedömnings syfte eller för lärandes skull.

Varför gör vi detta?

Effekten på att se på en film är mycket större än att läsa eller lyssna på en text just för det används olika kanaler samtidigt i andra proportion (visuellt och auditiv). De flesta elever tycker att skapa filmer är både roligt och lärorikt. Vissa vill inte synas och kan bidra till arbetet med andra funktioner som att skapa manus, spela in och redigera. De kan även använda program eller appar för att teckna och ändra rösten om de vill. Det viktigaste är att de är medvetna att delta i processen är en stor möjlighet att utveckla sitt muntliga och kroppsspråk samt att slut produkten används för att kommunicera och förmedla ett budskap.

Det är viktigt att påpeka för eleverna om hur materialet ska användas och vilka ska kunna se filmerna. Denna överenskommelse måste alltid ske innan allt börjar.

Här är några exempel på teman som vi har filmat under våra lektioner:

  • ¿Quién soy yo? (Vem är jag?)
  • Mi amigo (Min kompis)
  • Mi habitación (Mitt rum)
  • Mi casa (Mitt hus)
  • En la cafetería (På ett kafé)
  • En el restaurante (På en restaurang)
  • De vacaciones en …  (På semester…)
  • Un cuento: Las setas venenosas (Novellen: Giftiga svampar)
  • That’s how I came to Sweden
  • An interview / Una entrevista
  • Talk show
  • Dog breeds
  • Music tastes
  • A trip to Australia

Rosana Månsson

Legitimerad lärare i spanska och engelska för högstadiet. Även behörig i portugisiska, franska och SVA. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla