Sista aktivitet, innan sommarlov

Min sista aktivitet med mina grupper i spanska åk 9 brukar vara utdelning av brev eller pris från någon aktivitet som vi har gjort. Det gäller att skapa relation, fånga ögonblicken och spara materialet.

Att lyckas ska vara den bästa motivationen för eleverna men ibland räcker det inte till och vi måste fånga upp idéer och göra det lilla extra för att göra dem motiverade.

Guldstjärnor

Jag har tidigare använt belöningssystem med guldstjärnor som förstärkare till muntliga uppgifter med en grupp som inte vågade prata så mycket. På avslutningsmiddagen fick de ett kuvert med ett kort och sina stjärnor samt lite smått och gått.

Egenskaper

Med en annan grupp repeterade vi adjektiv under hösten och alla fick skriva om sina klasskamraters egenskaper efter en lista med adjektiv som de fick av mig. Det brukar även dyka upp bra förslag av egenskaper från eleverna. Denna övning skapar både empati och ökar ens självförtroende i gruppen. Naturligtvis måste man vara noga med att använda bara positiva adjektiv. Sedan samlade jag ihop och skrev ett litet brev som minne med deras mest frekventa egenskaper. ”El más alto o La más alta.” ”El más caritativo o La más caritativa.” ”El más positivo o La más positiva”.

Y el premio es para… (Och priset till årets * går till…)  

I år hade jag en grupp som var utmanande på alla sätt och viss. Det krävde mycket energi och skicklighet. Vi hade lektioner som var 80, 60 och 40 minuter långa. På den längsta ville en del bara titta på långfilmer. För att fånga deras uppmärksamhet bjöd jag på rollspel, musik, dans, spel, tipspromenad, kortfilmerlänk till annan webbplats, spring-läs/skriv-leklänk till annan webbplats, en lektion med vägbeskrivningar som slutade med fika i min trädgård samt användning av digitala verktyg. De hade tyvärr inte så många datorer i deras arbetslag och många gånger fick jag låna en vagn från mitt lag.

De fick använda sina egna mobiler och jag lånade ut även min Ipad när det behövdes. Quizletlänk till annan webbplats, Kahootlänk till annan webbplats, Padletlänk till annan webbplats, bokens hemsidalänk till annan webbplats, Español Interactivolänk till annan webbplats, Spanska FEL,länk till annan webbplatswebbaserade ordbehandlare och Ladibug räddade våra lektioner.

Nästan alla övningar gjorde vi digitalt för en del orkade inte skriva med pennan. Vissa accepterade inte bestämda platser däremot fungerade det skapligt med namnslumpare. Det var många bestämda åsikter och mycket att jobba på!

Även om jag var frustrerad för jag visste att de skulle kunna prestera mera, blev jag jätteglad över deras resultat. Vilken lycka! Det tog tid för att vänja dem att gå genom deras felaktiga svar på Quizlet Live eller på Kahoot för de flesta ville bara spela på. Återkopplingen var väldigt viktigt för deras inlärning och jag är nöjd att vi tog tid till det. Alla klarade målen och jag är stolt över dem.

På deras avslutningsmiddag blev det Hollywood tema och till avslutnings aktivitet har vi gjort prisutdelning med en symbolisk Oskar statyett från Hollywood. Tanken var att de skulle skicka vidare statyetten till en som hade en viss egenskap i gruppen. Till slut blev en utsedd som ”La más trabajadora” (Den arbetsammaste), en tjej som hann ikapp med gott resultat efter ha varit en hel termin sjukinskriven.

Vad brukar ni göra som sista aktivitet? Nästa läsår kommer jag att ha två grupper i åk 9 och det ser jag fram emot.

Jag hoppas att HT 2016 kommer med mycket inspiration, glädje och utvecklingsmöjligheter. Några lärare är redan lediga och för vissa snart är det sommarlov men innan tar vi Konferens för spansklärare i Skandinavien 2016länk till annan webbplats, den 17 och 18 juni. Det blir min sista aktivitet för detta läsår. Vi ses där!

Ha ett skönt sommarlov!


Rosana Månsson

Legitimerad lärare i spanska och engelska för högstadiet. Även behörig i portugisiska, franska och SVA. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla