Ordkunskap och läsning med gester

Enkelt och roligt

”Ska vi göra nåt roligt på spanskan idag, Rosana?” frågade en elev när vi möts i korridoren strax förre lektionen. Just den eleven, av någon anledning, har inte haft ork att sitta, läsa och jobba med skolarbete de senaste tiden. Först tänkte jag att eleven bara ville ha kontakt med mig men sedan började jag fundera på hur jag skulle kunna fånga in hens uppmärksamhet och gör att hen deltar på lektionen och, ännu viktigare, att hen lär sig.

Publicerad Av

I min planering stod högst upp på listan att vi skulle jobba med läsförståelse och ordkunskap. Med ett leende vände jag mig till eleven och sa från mitt hjärta: ”Vi ska läsa en text och lära oss nya ord som handlar om miljö. OCH vi ska ha det roligt, ska du få se!”

Vad är roligt för den ena eller den andra, eller måste det vara roligt hela tiden? Det kan man fråga sig och diskutera. Hursomhelst inledde jag lektionen med att säga att på önskemål skulle vi göra något roligt med vår läsning.

Nyligen cirkulerade på sociala medier UR:s video "Forskare för framtiden – Hur lär man sig ett språk?"länk till annan webbplats  Där påvisar forskaren Marianne Gullberg hur viktigt det är med att använda gester när man pratar ett annat språk. Videon tillsammans med elevens fråga inspirerade mig att göra följande på lektionen:

  1. Vi hade en text framme med en ordlista bredvid.
  2. Vi stod upp.
  3. Vi hittade på en gest med händerna eller hela kroppen till varje ord eller uttryck. För vissa ord fanns redan en gest och den använde vi (t.ex. mycket = mucho, pengar = dinero), annars hittade vi på något för att föreställa orden.
  4. Först läste vi texten och översatt den tillsammans.
  5. Sedan läste vi texten tillsammans och gjorde de bestämda gesterna varje gång de dök upp.
  6. För att avsluta lektionen sa jag ett ord/en mening och eleverna gjorde gesterna, och slutligen var det dags för de att säga ord/meningar och jag mimade.

Gester av Rosana Månsson

Vi pratade om att det finns skillnader på hur man gestikulerar i Spanien och i Sverige.

Jag skrev länken till några videor i deras klassrum så att de kunde få se vilka är de vanligaste gester man använder i den spansktalande värld:

Stort tack till mina elever, och till UR som inspirerar oss. Det var en lärorik och rolig stund tillsammans. Vi kommer säkert att fortsätta att jobba med gester samt utveckla elevernas språkligaförståelse.


Rosana Månsson

Legitimerad lärare i spanska och engelska för högstadiet. Även behörig i portugisiska, franska och SVA. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla