Nobelbokmärke

Här kommer ett förslag på hur man kan uppmärksamma Nobelpristagarna i litteratur genom att producera eget bokmärke. Kanske blir det även en fin julklapp om du laminerar det.

Förslaget nedan är främst avsett för moderna språk (spanska, franska och tyska) med det fungerar lika bra till andra ämnen.

Materialet är baserat på Nobel Centers lektionsförslag och gjort i samarbete med mina fina och duktiga kollegor Anette Strömberg, leg. lärare i franska och engelska, samt Joel Forssell som undervisar i engelska och franska. Du kan använda och ändra materialet enligt CC-märken.

Syfte: Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper i att söka, värdera, välja och tillägna sig innehållet i talat språk och texter från olika källor (Red. Länken fungerar inte längre.). De ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation (Red. Länken fungerar inte längre.).

Bedömning: https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/moderna-sprak (Red. Länken fungerar inte längre.)

Förslag:

  • Använd denna Google presentation Länk till annan webbplats. för att introducera ämnet. Där finns även instruktionerna om hur man gör ett eget Nobelbokmärke. Länken för eleverna finns nedan.
  • Uppgiften kan anpassas till olika nivåer A2-C1.
  • Avsluta med en muntlig uppgift där eleverna redovisar sin utvalda pristagare.

Att översätta motiveringarna kan det vara väldigt svårt. Uppmana eleverna att använda sig av digitalläsförståelse och hitta motiveringen på målspråket från olika källor. Jämför tillsammans vilken översättning som passar bäst.

Hispanohablantes ganadores del Nobel de Literatura.

Nobelbokmärke på spanska.

Nobelbokmärke på tyska.

Nobelbokmärke på franska.

Mall på Engelska

Rosana Månsson

Legitimerad lärare i spanska och engelska för högstadiet. Även behörig i portugisiska, franska och SVA. Tidigare ämnesspanare.

Mejla