La música hispana

Spansk musik - ett arv

Ta del av två enkla övningar på spanska som har syfte att träna på att skärpa örat och som kan användas till exempel som introduktion till ett projekt som handlar om musik, låtar eller artister. Det finns även några länkar till musikövningar med fokus på grammatik.

Publicerad Av

Sedan 1980-talet firar man i USA Hispanic Heritage Month Länk till annan webbplats. mellan 15 september – 15 oktober. Det är nämligen så att den 15 september firar Chile, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexico och Nicaragua sin självständighets dag. Här i Europa firar vi den 26 september Europeiska språkdagen. Vidare, den 12 oktober firas framför allt El Día de la Hispanidad (Spaniens Nationaldag) och El Día de la Diversidad Cultural (Kulturell mångfaldsdag) i många länder som hör till den spansktalande världen.

Tidigare så har jag skrivit om spansktalande författare Länk till annan webbplats. som har tagit emot Nobel priset i litteratur. Detta inlägg ska uppmärksamma den spanska musiken som ett arv, med två enkla övningar som har syfte att träna på att skärpa örat och som kan användas till exempel som introduktion till ett projekt som handlar om musik, låtar eller artister.

Kvinnonamn / Nombres de mujeres

  1. * Hitta kvinnonamnet låten.
  2. * Vem sjunger låten?

Lista med Youtube länk:

  1. SALOMÉ – Chayanne (Puerto Rico) https://www.youtube.com/watch?v=qtT8fjRSuPc Länk till annan webbplats.
  2. MACARENA - Los Del Rio (España) https://www.youtube.com/watch?v=anzzNp8HlVQ Länk till annan webbplats.
  3. SOFIA - Álvaro Soler (España) https://www.youtube.com/watch?v=qaZ0oAh4evU Länk till annan webbplats.
  4. SUSANITA – Patricio Reyes y sus Redonditos de Ricota (Argentina) https://www.youtube.com/watch?v=O5gqs0yqcsk Länk till annan webbplats.
  5. ROSITA - Amaral (España) https://www.youtube.com/watch?v=WE-dVLuKC1w Länk till annan webbplats.
  6. TERESA – La Carencia - Panteón Rococó (México) https://www.youtube.com/watch?v=y4CxfgMdGNE Länk till annan webbplats.
  7. LOLA - Café Quijano (España) https://www.youtube.com/watch?v=ccsUjRhpo_U Länk till annan webbplats.
  8. LAURA – Nek (*Italia) https://www.youtube.com/watch?v=DAIxrSvq6bo Länk till annan webbplats.
  9. LINDA - Miguel Bosé (España) https://www.youtube.com/watch?v=ID2YTASHz64 Länk till annan webbplats.
  10. MARIA - Ricky Martin (Puerto Rico) https://www.youtube.com/watch?v=vCEvCXuglqo Länk till annan webbplats.

Vad heter låten? / ¿Cómo se llama la canción y el cantante?

  1. * Vad heter låten?
  2. * Vem sjunger låten?
  • Samma procedur som förra leken.
  • Skriv ut materialet  Pdf, 466 kB.och klipp isär rutorna. (Jag har plastat in dem.)
  • Ta fram Spotify listan: Música hispana RM LR Länk till annan webbplats.eller gör en lista på den musikappen som du använder (kolla facit).
  • Dela upp klassen i små grupper och distribuera varsitt material Pdf, 466 kB. till gruppen.
  • Eleverna ska lyssna på låtarna och plocka upp låtnamn (grön lapp) som de hör i varje låt.
  • Sedan ska de även plocka upp ett artistnamn (gul lapp) till varje låt.
  • Du kan välja att ge poäng för varje kvinnonamn, låtnamn (grön lapp) och artist, eller räkna vilka som har fått mest lappar om man verkligen behöver ha ”en vinnare”. De som tar fel lapp får lämna tillbaka den och får minus poäng.

Förslag för att fortsätta med temat

  • Be eleverna att lyssna på några låtar av artisterna och välja en favoritlåt så att man kan få lyssna på den tillsammans vid något annat tillfälle som t.ex. Dagens låt (La música del día). Det var intressant att lyssna på elevernas val när vi gjorde denna aktivitet.
  • Ta fram låttexten och översätt några delar. Vad är det egentligen som folket lyssnar på?

Ha det roligt tillsammans.

/Rosana

”La música es el arte más directo, entra por el oído y va al corazón.”

Magdalena Martínez


Rosana Månsson

Legitimerad lärare i spanska och engelska för högstadiet. Även behörig i portugisiska, franska och SVA. Tidigare ämnesspanare.

Mejla