Hbtq och skola under Stockholm Pride – några tips!

Ja, jag vet att det kryllar av Pridefestivaler runt om i landet och ute i världen, men ändå: Stockholm Pride är trots allt känt bland väldigt många, och nu är det bara två veckor kvar tills festivalen drar igång.

Publicerad Av

Programmet till Pride Houselänk till annan webbplats har släppts och jag har efter en snabb genomläsning fått syn på flertalet programpunkter som berör normkritik, hbtq och andra värdegrundsfrågor i skola och förskola. Ni som inte planerar att finnas på plats i huvudstaden kommer givetvis kunna följa medierapporteringen samt mina (och många andras) blogginlägg om det hela! Och, för er som gärna besöker ett seminarium eller två men som inte har råd/lust att köpa en veckobiljett så finns möjligheten att lösa dagbiljett/er enbart till Pride House.

Själv kommer jag att medverka i hela tre panelsamtal om just hbtq och normkritik i skolan, och eftersom mitt huvud är aningen mosigt efter att ha fått barn för bara fem dagar sedan tänkte jag främst ägna detta inlägg åt att tipsa om dessa programpunkter:

Genuspedagogik och normkritik i förskola och skolalänk till annan webbplats
Tisdag 29 juli kl. 14-14.45, Kafé Klara
Arrangör: HBT-liberaler

Kan du vara dig själv i den svenska skolan?länk till annan webbplats
Onsdag 30 juli kl. 12-12.45, Ekoteket
Arrangör: Lärarnas Riksförbund

Hbtq i högstadiet: Samtal med yrkesverksammalänk till annan webbplats
Fredag 1 augusti kl. 15-15.45, Ekoteket
Arrangör: Rfsl Ungdom

I samtliga programpunkter deltar jag i egenskap av lärare, hbtq-aktivist och bloggare och även om syftet är detsamma så hoppas och tror jag att samtalen och diskussionerna kommer skilja sig åt och fokusera åt aningen olika håll. Det jag framför allt hoppas på är konkreta och tydligt verklighetsförankrade diskussioner, inte bara vackra ord och diffusa önskningar om en mer inkluderande skola och en mer jämlik värld.

Skolan och förskolan är platser där köns- och sexualitetsnormer - normer som delar in människor i "normala" och "avvikare" - ständigt produceras och reproduceras, och dessa processer måste vi få syn på för att hitta lösningar som leder till faktisk förbättring. Hbtq-ungdomar mår generellt sett sämre än heterosexuella cisungdomar, och långt ifrån alla hbtq-identifierade yrkesverksamma inom skolan vågar och kan vara öppna med vilka de är och vilka de lever tillsammans med.
Hur förändrar vi detta?

Till sist tipsar jag om några tidigare bloggtexter, lika aktuella nu som då.


Sanna Mac Donald

Språklärare

Mejla