Den förvrängda sanningen

Den tragiska händelsen i Trollhättan ger upphov till många frågor hos ungdomarna. Idag har jag ägnat alla mina lektioner åt att prata om händelsen. Ungdomarna är kloka och har många frågor. Tyvärr finns inte så många svar.

Publicerad Av

En del av dem säger att de är rädda nu. Några menade att de inte ville vara ensamma hemma. Jag valde idag att försöka fokusera på fakta. Ungdomarna söker egna svar på sina frågor och de googlar hejvilt. De som inte har någon vuxen att diskutera med matas med de sidor som florerar på internet. Med dagens lektion ville jag få dem att tänka till och verkligen försöka granska om det de läser är sant och om det verkar trovärdigt.

Vi började med att titta på Dagens Nyheters hemsida. Flera elever hade aldrig hört talas om DN, men de ansåg att sidan verkade trovärdig då språket var formellt och de hade valt att intervju ansvarig polis. Därefter gick vi vidare till Expressen och Aftonbladet. Dessa sidor kände eleverna till och innan vi tittade på sidan ansåg majoriteten att det var helt trovärdiga källor. Efter att de jämfört DNs och Expressen/Aftonbladets artiklar om Trollhättan i ett VENN diagram ändrade sig flera. De  tyckte att de nog borde tänka till kring Expressen/ Aftonbladet då det var tydligt att språket i deras artiklar gick ut på att skapa sensation och sälja tidningar.

Vi gick vidare till att granska artiklar från Avpixlat och Expo. Eleverna satt mest och gapade över hur rapporteringen om samma sak skiljde sig åt. De konstaterade att dessa artiklar kändes "helt förvrängda".  Det blev tydligt för eleverna att de måste veta vad olika sidor och organisationer står för och att man skriver för att det ska passa sitt eget syfte. DN, Expressen/ Aftonbladet har också ett syfte med sin nyhetsrapportering och dessa syften skiljer sig naturligtvis åt beroende på vem som är avsändaren.

Uppgiften var att eleverna skulle granska avsändaren och hur det påverkar rapporteringen. I det här fallet var inte uppgiften att ställa sidorna mot varandra då jag anser att de absolut inte är jämförbara. Jag är väl medveten om att det är stor skillnad mellan Expo och Avpixlat, och elevernas syfte var endast att granska rapporteringen. Nästa lektion vi ska ha kommer vi gå djupare in på denna skillnad och bland annat granska hur det ser ut med ansvarig utgivare och vilka som faktiskt står bakom.

I slutet av lektionen övergick vi till att titta på hur övriga världen rapporterade. Vissa länder verkade inte ha det som en nyhet alls, medan andra länder hade det på sin första sida.

Det var en väldigt omskakande upplevelse för eleverna att se hur en och samma händelse kan användas och förvrängas för att fylla just det syfte som man själv vill. Vid lektionens slut enades eleverna om att de källor som kändes mest trovärdiga var att titta på Rapport, Aktuellt, Tv4 nyheterna samt Lilla Aktuellt. När det gällde tidningar tyckte eleverna att sidor som DNs nog var de bästa, men att dessa sidor riktar sig till vuxna då språket är mer klurigt. Expressen/ Aftonbladet tilltalde ungdomarna mer och flera som inte brukar läsa eller lyssna på nyheter laddade ner nyhetsappparna. Jag tyckte att dagens lektioner blev en ögonöppnare för många av eleverna. Jag vädjade till dem att vara källkritiska innan de sväljer allt de läser på nätet. Förhoppningsvis är de nu är mer försiktiga med vad de delar i sociala medier.

Om ni vill använda dagens uppgift med era elever så hittar ni den via vår temablogg: Never Give Uplänk till annan webbplats.

Ikväll tänder vi ljus och tänker på er i Trollhättan.

venn_diagram_53201543ddf2b3194d22c164

Sara Bruun

Lärare i engelska och IKT-pedagog

Mejla