Jag jobbar när tusan jag själv vill!

Jullov. Så skönt med ledighet och lata dagar. Eller? För min egen del så innebär ledighet ofta att jag har tid att tänka klart mina tankar. Mitt huvud är fullt av olika ideér och tankar kring projekt jag vill göra med eleverna. Under terminerna är det dock svårt att hinna tänka klart dessa tankar. Det finns det tid till nu.

Publicerad Av

En av fördelarna med att vara lärare är ju att jag kan fördela min arbetstid som jag vill. Vill jag jobba på loven så gör jag det och vill jag det inte så gör jag inte det. När ett längre lov inleds drar också debatten om att jobba eller inte jobba på loven igång i olika facebookgrupper och på twitter. Jag blir lika trött på det varje gång. Jag har funderat på varför det är så känsligt och ger upphov till så mycket kritik.

Känner de som kritiserar detta sig som sämre lärare? Är det den klassiska svenska avundsjukan som slår till? Jag vet inte.

Själv tycker jag att det är upp till var och en. Jag jobbar ibland på lovet och andra dagar gör jag ingenting. Det viktigaste är väl att vi inom lärarkåren respekterar varandra och att vi inte hoppar på varandra. Alldeles för ofta ser jag påhopp av lärare på lärare i olika sociala medier. Låt detta lov bli ett lov där vi faktiskt börjar visar varandra respekt och låter varandra vara. De som vill jobba gör det och de som inte vill låter bli. Inte svårt alls.

Om du vill jobba på lovet och lära dig ett verktyg som underlättar din vardag ska du fortsätta läsa nu. Vill du inte jobba på lovet kan du göra något annat och läsa detta i januari istället!

I mina tidigare inlägg har jag skrivit om feedback på olika sätt:  Vikten av effektiv feedback - sluta sätt ut betyg och Adventstips- så här slipper du rätta. Genom att lära dig de verktyg jag skrivit om i dessa inlägg kommer du att bli mer effektiv i ditt arbete. Då du i förväg vet vad eleverna lärt sig och du har sett deras svar innan lektionen kan du rikta in din undervisning tydligt mot just det som eleverna behöver mer hjälp kring.

Ett verktyg till som hjälper dig med detta är Zaptionlänk till annan webbplats. Du skapar ett gratiskonto och sedan lägger du till olika Youtubefilmer i så kallade Zaption tours. Under tiden eleverna tittar på filmen kan du som lärare ha lagt till olika frågor som dyker upp. Elevernas svar hamnar i en analyssida och du kan enkelt se vem som svarat vad. För oss språklärare är det ett perfekt verktyg för att skapa olika hörförståelser. Du kan söka på lektioner som redan är klara och lägga till dessa på din egen sida via knappen Copy lesson. Du kan också sätta ihop flera lektioner och göra din egen. Det är ett väldigt enkelt verktyg att lära sig och eleverna gillar att jobba med det.  Nackdelen med detta verktyg är att det endast är du som lärare som ser svaren. Eleven får alltså ingen direkt feedback som de får när de jobbar i Google formulär och med Flubaroo.

Här hittar du en instruktionsfilm om hur man gör:

Mer inom ämnet

Klicka på länkarna nedan för att själv prova hur det fungerar:

 


Sara Bruun

Lärare i engelska och IKT-pedagog

Mejla