Elevers tankar kring Periscope i skolan, smygfilmning av lärare och livesändning.

Periscope är en app som är väldigt inne bland ungdomar just nu. Via appen kan du filma och liveströmma det du gör just då. Tex så visar vissa tv-kanaler via Periscope hur det ser ut bakom kulisserna och andra livesänder när de spelar olika datorspel.

Enligt mina elever är det väldigt vanligt i spelvärlden. Du och några kompisar spelar ditt spel on-line och sänder samtidigt detta via tex Periscope live. Det finns naturligvis oändligt många användningsområden mer eller mindre smarta. Just nu verkar det trenda bland ungdomar att man ska smygfilma sin lärare. En enkel sökning på kommunen där jag bor visar att detta sker. Inte särskilt roligt för den lärare och de elever som blir filmade utan att veta om det. Även ganska unga barn som 10-11 år har jag sett livesända inlägg, så denna diskussion gäller verkligen inte bara högstadie och gymnasieungdomar.

Den som blir smygfilmad blir självklart väldigt upprörd, men personligen tror jag det är viktigt att inte hamna i förbudsfällan. Vi har ingen chans mot dagens teknik och kommer inte kunna förbjuda det. Elza Dunkels, docent vid Umeå universitet, har en intressant blogg där man kan läsa mer om bla förbud: Blockering utsätter barn för större faralänk till annan webbplats . Dunkels är också aktuell med en bok i ämnet: Nätmobbing, näthat och nätkärleklänk till annan webbplats (Gothiafortbildning.se) Boken ger, enligt förlaget,  en nyanserad och fördjupad bild av ungas vardag på nätet och hur vi vuxna kan förhålla oss till den. Här finns konkreta strategier för hur vi vuxna kan agera för att stötta unga och göra deras nätanvändning tryggare.

Vill du veta hur  själva appen Periscope fungerar så att du kan ladda ner den och  sedan titta här för mer information om hur man gör: Dagensanalys.selänk till annan webbplats.

Jag valde idag att släppa en del av det som jag hade tänkt göra på mina lektioner för att diskutera Periscope med mina elever.

Nedan följer hur jag gjorde och det är fritt att använda i era klasser. Eleverna får mina instruktioner via min blogg Bruuns klassrumlänk till annan webbplats och nedanstående fick de idag:

Persicope - fördelar och nackdelar (årskurs 8 och 9) 

Jag har under ett tag följt appen Periscope och jag vet att ni känner till den. Jag ser att många har konton där. Vi ska diskutera fördelar och nackdelar med den appen idag och jag har inte tänkt inleda mer än så då jag vill veta era tankar först. Ni som har laddat ner appen kan beskriva vad appen går ut på. (Det visade sig att alla kände till den och att alla utom 5 elever av ca 60 hade laddat ner den)

  1. Fundera själv över appen. Har du laddat ner den? Varför? Varför inte?
  2. Diskutera i era basgrupper (De består av 3-4 elever). Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med appen? Skriv in era svar i http://www.padlet.comlänk till annan webbplats
  3. Diskutera i era grupper vilka möjligheter det finns med appen och skriv in det under rubriken Möjligheter i Padlet.
  4. Diskutera i era grupper vilka faror ni ser med appar som kan livesända. Fortsätt skriva in er tankar i Padlet ovan- skriv Faror som rubrik.
  5. Vi ska titta på vad Elza Dunkels skriver om att Blockering utsätter barn för större faralänk till annan webbplats. Vad tycker ni ? Måste man ibland förbjuda? Varför? Varför inte?

Tankar efter lektionen

Det var helt otroligt som de diskuterade. De hamnade främst i näthat och farorna med pedofiler. Mina elever menade att det aldrig kommer att gå att komma till rätta med näthat. Man måste bara lära sig hur man ska göra när man drabbas av hat. När det gäller pedofilerna tyckte de att det var väldigt svårt framförallt hur man ska veta om det är ett fejkkonto eller inte?

De tycker att Periscope är en mycket bättre app än tex sidor som ASKlänk till annan webbplats där man kan skriva hat helt anonymt. I Periscope är man inte anonym lika lätt om man inte skaffar fejkkonto så klart. En av flickorna berättade att hon fått en hel del hat rikat mot sig men har fått lära sig att "absolut inte mata trollen". Övriga klassen tyckte att hennes metod var bra och de hoppades att hatet skulle dö ut om trollen inte fick mat.

Eleverna berättar också att det är vanligt att se filmer där andra elever livesänder från lektioner i skolan. Det förekommer även livesändningar från omklädningsrummen både i skolan och under träningar. Vi hade en lång diskussion kring vad som är rätt och fel kring detta. Det har ännu inte hänt via denna app på vår skola, men jag ser flera skolor där lärare råkat ut för detta. Det är bara att zooma in på kartan där du jobbar och kolla var din skola ligger så kan du se om du är drabbad.

Jag har försökt hitta om det är olagligt att filma sin lärare och lägga ut dettta, men det verkar inte vara helt glasklart. Jag ger gärna uppdraget åt någon av er läsare att gärna kommentera detta här i bloggen. Är det olagligt att smygfilma sin lärare och livesända det?

Mina elever kom med en hel del tankar och ideér kring vilka möjligheter som finns med appen. De tyckte att det skulle vara toppenbra om man kunde ha ett  Periscopesamtal med läraren kring en muntlig presentation. Läraren skulle då kunna ge kommentarer direkt i filmen och eleven fick feedback i exakt det ögonblick som det händer något som kräver lärarens kommentar. Det går att skicka privat Periscopesamtal och då skulle läraren slippa omvägen om Youtube och ge kommentarer i annoteringsfuktionen där.

Någon föreslog också att man kunde "befinna" sig i olika städer och kunna följa olika händelser där live. Händelser som vi sedan kunde diskutera i klassrummet på målspråket. Möjligheterna är många! Jag är mycket nöjd med dagens diskussioner och tycker minsann att de är väldigt kloka!

I bilderna nedan kan ni se vad mina elever i år 8 och 9 tänkte kring Periscopes fördelar, nackdelar, möjligheter och faror. Bilderna är skärmdumpade direkt efter respektive lektion och  är helt oredigerade.  De är lite i oordning och det förekommer stavfel- precis som på en helt vanlig lektion!

Använd gärna bilderna som diskussionsunderlag med era elever:

Om man vill diskutera hur man ska bete sig på nätet med sina elever kan jag varmt rekommendera de kurser som finns via Webbstjärnanlänk till annan webbplats. Kurserna fungerar både om du vill lära dig mer själv eller om du vill göra dem tillsammans med dina elever.

Patricia Diaz har skrivit kloka saker kring att livesända med sina elever. Hennes tankar kring bla Periscope kan ni läsa här: Periscope i skolanlänk till annan webbplats.

Diskuterar ni med era elever och de kommer på något mer smart användningsområde så får ni gärna höra av er!  Jag lovar att svara!


Sara Bruun

Lärare i engelska och IKT-pedagog

Mejla