Lärarutbildningens utmaningar

- Om heltidsstudier och kvalitetssäkring

Publicerad Av

Hej och välkomna till studerandebloggen!
Mitt namn är Sara och jag blev i februari invald som ledamot i den centrala styrelsen för LR Stud. Jag är snart klar med mitt tredje år på Högskolan i Halmstad där jag studerar till gymnasielärare i samhällskunskap och historia.

Idag, den 20 maj, fyller jag 25 år. Jag har valt att ta några dagars ledigt från studierna för att njuta av födelsedagsfirande och för att få umgås med nära och kära. Att vara ledig är en viktig del av livet, det är då man kan stanna upp och reflektera över den i övrigt ganska hektiska vardag många av oss lever i. Att vara ledig är dock något som man nästan får för mycket av som lärarstudent idag och det är just detta jag ska ägna mitt första blogginlägg åt.

Jag har under mitt tredje år på högskolan läst 60 högskolepoäng i mitt andraämne, historia. Historia är något av det roligaste jag vet så ni kan ju gissa om jag såg fram emot att påbörja mina historiestudier! Uppdelningen såg mycket ut som den uppdelning vi ser på gymnasiet, varje epok för sig och själva undervisningen har jag ingenting att klaga på. Men själva tiden som krävs för att klara av detta år av historieundervisning är dock en annan sak.

Under detta år har jag upptill studierna suttit som vice ordförande i LR Studs lokalförening i Halmstad, varit ledamot i den centrala styrelsen sedan i februari, haft två extrajobb, haft ytterligare ett styrelseuppdrag, läst en extrakurs under en termin och hamnat på 150% studietakt, haft tid till min hund och klarat allt som mina studier krävt av mig. Detta låter kanske som ett hektiskt schema, men vet ni vad mina studier faktiskt kräver av mig? 3 timmar och 45 minuters schemalagd, lärarledd tid i veckan samt en kortare inlämning som skickas in varannan vecka. Inte helt förvånande att man har tid till en hel del andra saker som lärarstudent!

Vi i LR Stud arbetar för att lärarutbildningen ska vara det den utger sig för att vara, heltid! Under mina tre år på lärarutbildningen har jag enbart vid några få tillfällen upplevt att studierna är heltidsbaserade, något som jag tycker de ska vara under alla år som student. Att hinna arbeta, läsa extrakurser och engagera sig på flera håll är något som tiden inte borde räcka till.

Att lärarutbildningen behöver förbättras är det många som är medvetna om, men på vilka sätt finns det inte lika stor medvetenhet kring. Jag tycker att man ska börja med att kvalitetssäkra lärarutbildningarna och se till att studierna motsvarar en heltidssysselsättning. I dagsläget lägger vi som studerar till lärare flera år på våra studier och stora summor studielån på en utbildning som inte riktigt håller måttet. Dagens lärarstudenter är trots allt morgondagens lärare.

Nu ska jag fortsätta min lediga födelsedag med lite firande innan verkligheten knackar på dörren igen imorgon bitti!

”Dagens lärarstudenter är trots allt morgondagens lärare.”



Sara Karlsson

Studerar till gymnasielärare i ämnena samhällskunskap och historia. Ledamot av LR Stud centrala styrelse.

Mejla