Lärare rockar!

VFU-praktik i praktiken

Lärare är intressanta typer (jag må vara något partisk i denna fråga) och därför vill jag dedicera detta inlägg till lärarna och dess yrkesval. För min del hittar jag fliken mitt yrkesval i min VFU-portfölj med de tre underrubrikerna är (1) min uppfattning om yrket, (2) min största utmaning inför VFU:n och (3) övriga tankar.

Publicerad Av

I grund och botten kan jag skala ner min uppfattning om yrket till två punkter: läraryrket är det roligaste som finns men också eventuellt det stressigaste som finns och dessa två punkter skaver och väger mot varandra lite grann redan nu. Nu under praktiken är det så kul så jag helt förbiser eventuella problem, ville så gärna observera två långa engelskapass idag så jag struntade helt enkelt i att äta lunch för att hinna med båda. Ohållbart i längden förstås men herregud vad intressant det var, ena lektionen slutade med en slags rollspels-speed dating på engelska där eleverna pratade så mycket och engagerat att jag nästan trodde jag blivit galen och börjat höra röster inifrån skallen.

Stormöte klockan 8:10, frågan är om deras miner är snedare än bilden...

Stress, många S på liten yta faktiskt om man tänker efter, var en av punkterna under detta stormöte (minns inte vad det hette egentligen och därför tar jag mig vissa språkliga friheter) där rektorn presenterade resultat från lärarnas utvärderingar av ledningen och skolan. Många lärare kände sig stressade och hade synpunkter på hur organisationen inom arbetslag, program osv ser ut och ska se ut i framtiden. Det var spännande att lyssna eftersom jag inte får ta del av denna sida av läraryrket alls inom utbildningen, dock tvivlar jag på att någon av lärarna skulle beskriva mötet som spännande.

I lärarloungen är stressen som helt borta!

För att återgå till punkt två (min största utmaning inför VFU:n) som jag nämnde tidigare, så finns det en del frågor jag behöver få svar på. Har jag förmåga att upptäcka små subtila tecken på trötthet, ointresse och oro bland eleverna? Är mina ledaregenskaper tillräckliga för att hantera 20+ elever? Är min anpassningsförmåga och fantasi bra/snabb nog för att få till intressanta lektioner för alla typer av elever? Som ni ser är frågorna många men mina observationer tycker jag redan har visat sig vara givande, har sån ofantlig tur att jag fick observera en engelsklärare som hade precis den lektion jag kommer ha på måndag (exakt samma tema alltså, förberedelse inför det skriftliga nationella provet) och se hur hennes idéer fungerade. Som alltid skuttar jag runt bland elever (som jag vet att alla lärarstudenter gör, allt annat vore märkligt) och frågade vad de tyckte om mina planer, ibland är de så skönt och brutalt ärliga - vissa revisioner av min lektionsplan kommer definitivt ske! Snabbt om punkt tre (övriga tankar): att vara lärare är svårt och stressigt men jag ska allt klara det, annars missar jag ju allt det roliga som sker på skolorna runt om i landet.

En lärare i sin naturliga miljö!

Suddiga och sneda bilder idag, ber om ursäkt! Skyller på hunger och livade fingrar. Hungriga lärare är dock något jag har observerat hela denna dag, livliga diskussioner på morgonen och inspirerande lektioner på för-och eftermiddagen, lärare rockar - men det vet vi ju redan! :)) Som tack serverar jag härmed lärarna (och läsarna) min favoritlåt för stunden: https://www.youtube.com/watch?v=_KZANuDcRO4länk till annan webbplats


Sebastian Forsman

Studerar till gymnasielärare i engelska och historia. Tidigare engagerad i LR Stud Stockholm.

Mejla