Kanon och kalkon

VFU-praktik i praktiken

Idag har jag haft en något slappare lektion där eleverna själva tar hand om det engelska snacket, min lilla NA2:a har sitt skriftliga nationella prov i engelska imorgon så därför har jag låtit de jobba med de olika texterna i små grupper.

Publicerad Av

Fungerade relativt lysande, men nu till en riktig gammal goding. Tänk er slutet av 90-talet eller början av 2000-talet och ni sitter i TV-soffan och bara njuter när Peppe Eng på TV4-sporten presenterar sitt signum: kanon och kalkon! Här kommer därför min personliga kanon- och kalkonlista från dagarna som gått under min praktik:

Kanon

  1. Min handledare, att hon orkar med både mig och Esmat plus allt stök runt alla dessa nationella prov (hon är den som dirigerar de flesta andra lärarna, vem ska vara provvakt och när? I vilken sal?osv. - detta sköter alltså inte "administrationen" på skolan vilket säkert inte förvånar många av er). Hon har förstås en hel del lektioner också, och jag som ibland tycka att min roll i detta maskineri kan vara stressigt...
  2. NA2-klassen, de är riktigt roliga att ha att göra med. Najs aktivitet och otroligt bra närvaro i jämförelse med många andra klasser jag undervisat/observerat.
  3. Esmat, att hon orkar med alla mina "vildare" lektionsförslag och framförallt konstanta tjat om lektionsupplägg är ett mysterium :))
  4. Skolmaten som för mig är GRATIS, oh boy vad jag slevar på vad som än serveras.
  5. Nils, detta kan låta sjukt märkligt (för det är det) men han har en riktig "liraraura" - han är den minst stressade läraren jag träffat och han har dessutom ett rejält skägg. Ett personligt mål jag har är att få observera en av hans lektioner, mest för att jag vill se han vara en skön snubbe.
  6. Lokalerna, skolan har trots allt riktigt fräscha lokaler (men en något skakig AC, var säkert 26 grader i mitt klassrum förra måndagen - svettigt!)

Kalkon

  1. Mina lektionsplaneringar, jag är ofantligt ineffektiv när jag "skapar" lektioner och dessutom lägger jag ofta ner orimligt mycket tid på lektionerna som faktiskt skapas. Men det är ett problem många av lärarna på skolan har påpekat, använder man inga läroböcker (har inte sett någon användas än) utan istället kör allt genom laptops så måste förstås lärarna själva producera allt material. Det tar galet mycket tid ibland!
  2. Kläder, jag inledde min praktik med att glida runt i mer casual kläder - riktigt dumt nu i efterhand, jag vill ju på alla sätt se vuxen ut (blev otroligt nog misstagen för en elev när jag gick till IT-snubbarna, är ju 25 liksom...) Nu är skjortan och de tjusiga skorna som en del av mig.
  3. Skolmaten, den må vara gratis men ibland vet jag ärligt talat inte om vad jag äter. Dagens måltid var pasta med "bonussås" (?), det var endast gott för att det var gratis.
  4. Namn, jag MÅSTE ta tag i att lära mig alla elevers namn. Kan fortfarande bara några få namn och jag skapar därmed distans och en aura av ointresse, blä! 

Blä var ordet, och oklar var såsen. Fast är det inte lite 2003 att gnälla på skolmaten?

Nu lämnar jag min inre Peppe Eng bakom mig blickar framåt, imorgon är det dags för en lektion jag tror kommer rocka eleverna värld, typ (alltid bra med lagom stora mål, eller hur?). Game of Thrones/Song of Ice and Fire står på schemat och vi kommer jämföra den nu legendariska scenen "Red Wedding" i text- och bildform. Esmat var den som valde scen så jag skyller på henne om rektorn glider förbi när vi visar scenen via projektorn (de som fattar, fattar. Men så alla säkert fattar kan jag sammanfatta scenen med ordet BLOD). Har roat mig med att ha en PowerPoint redo i Game of Thrones tema, designmässigt alltså, och jag har stämningsfull musik från serien redo som tyst ska ljuda över borden när eleverna äntrar klassrummet :))

Ja, kanske inte den slutgiltiga versionen men detta är en liiiiten del av vad mina elever kommer få se imorgon

Just ja! Fick kika och lyssna på ett fackligt möte som hölls av Lärarnas Riksförbunds (hör och häpna!) ombud och skyddsombud. Detaljerna kan vara lite känsliga men det var livat och jefligt lärorikt att se, jag är trots allt en nybörjare inom dessa frågor, men en intresserad sådan!

Så här såg det ut när den fackliga röken lagt sig. Jag väljer att visa vad som serverades (eller snarare vad som fanns kvar av det) för jag associerar fackliga möten med mat eller kakor. Är ingen stor kakkonnässör själv men under de få fackliga möten jag närvarat än så länge har kakor varit ett bestående och positivt inslag - var kakor det som drog mig till LR? :))


Sebastian Forsman

Studerar till gymnasielärare i engelska och historia. Tidigare engagerad i LR Stud Stockholm.

Mejla