Höj kraven!

VFU-praktik i praktiken

Dagens lektion kan enklast beskrivas med ordet fläng, alla elever i klassen skulle hinna med att göra sitt muntliga engelska nationella prov. Det gick! Jag och Esmat flängde runt mellan tre grupprum, delade ut recorders och flyttade över ljudfilerna till min dator, delade ut andra uppgifter till de grupperna som var kvar i klassrummet osv.

Publicerad Av

När jag såg dessa recorders kunde jag inte låta bli att flina åt tanken på att ha med en sådan på mina observationer, haha! Att jag helt enkelt sitter längst bak i klassrummet med en liten recorder och spelar in negativa kommenterar (onödigt högt förstås, så alla hör) på allt jag ser och tänker på. Typ: "Läraren visar tendenser på uselt ledarskap, kan det förbättras? Troligtvis inte" eller "Eleverna har genom hela lektionen hållit en låg aktivitetsnivå och ser inte ut att ha lärt sig någonting".

Finns ju något obskyra och tramsiga människor som tycker att de ständigt behöver ha en recorder med sig för att "spela in sina bra tankar och idéer". Som att deras tankar och idéer är så väldigt värdefulla och måste sparas för framtiden eller spridas till andra, lite som en blogg... vänta nu! :))

Jag får väl förvänta mig en utslängning om jag skulle realisera mina fantasier om live-inspelningar under observationerna men det väcker en annan fråga: Vad krävs egentligen av mig för att klara den första VFU:n? Jag tänker inte tråka ut mer med matriser och mål (eller ni kanske fullkomligt diggar sånt, vad vet jag?!) utan helt enkelt nämna det som de flesta av er redan vet, att kraven är dunderlåga. Dessa låga krav beskrivs enklast av ett citat från min "inför-VFU-föreläsning" där min "VFU-universitetsansvarige" (titeln förblir oklar för mig) svarar frågan om eventuell omexamination med att säga: "Ingen har lyckats med att bli underkänd på den första VFU:n vad jag vet". Huh? Men min absolut första tanke var i sann Barney Stinson anda: "Challenge accepted" - sen undrade jag om jag dagdrömde igen eller om jag bara hörde fel, för ingen annan i föreläsningssalen satt med lika vidöppen käft som jag.

Om jag för en gångs skull ska vara lite allvarlig så blir jag så himla besviken alltså, jag förstår att första VFU:n handlar om att "känna på" och se om man verkligen vill bli lärare i åldersgruppen eller ämnena man valt, eller ens bli lärare överhuvudtaget. Men jaha liksom, en kravlös miljö är knappast särskilt givande för någon - känslan av att jag kan lalla runt och göra vad jag vill (nästan) är lite trist, jag vill bli "piskad" i alla fall ibland.

En rolig grej (snacka om att jag inte vet hur jag ska uttrycka det) som jag vill att ni ska kika på är skolvärldens artikel "Samarbete är viktigare än syndabockar" - baserad på min och Sofies artikel om skolans styrning i Finland. Lite balla länkar: http://www.skolvarlden.se/artiklar/samarbete-och-fortroende-viktigare-syndabockalänk till annan webbplatsr och http://www.lr.se/lrstud/startlrstud/omlrstud/nyhetsarkiv/nyheterstuderandemedlem/skolsystemetdarpolitikerochlararkarlitarpavarandra.5.4b3dda48145ae356551aa4c5.html länk till annan webbplats

Dagens låt då? Eftersom kraven ska höjas känner jag att låten med skönt gung vid namn "Elevate" passar: https://www.youtube.com/watch?v=n-sKMiNqTjs länk till annan webbplats


Sebastian Forsman

Studerar till gymnasielärare i engelska och historia. Tidigare engagerad i LR Stud Stockholm.

Mejla