En lektion föds!

VFU-praktik i praktiken

Ibland kan man undra hur en lektion "föds", alla gör vi på olika sätt men här och nu ska jag försöka presentera hur det går till när jag skapade en viss lektion.

Publicerad Av

Likt ett människobarn är många variabler redan förutbestämda vid födseln, i mitt fall innebär det bland annat att variabeln tid är 2 timmar och 30 minuter på måndag från klockan 10:00 (vilket i lektionstid blir nästan 2 timmar), kursen är English 6, och klassen är NA2 - finns inte mycket jag kan göra åt det liksom.

Det alldeles makalöst härliga är att resten av variablerna är fria! Jag kan, så länge som nivån är passande för English 6, konstruera en nästan hur galen lektion som helst - och självfallet ska det utnyttjas till fullo. Till fullo kanske är att sträcka sig lite, men nu blir det språkolympiad - 5 lag med cirka 5 elever vardera och 3-4 olika grenar (får se hur man ligger till med tiden efter gren nummer 3).

Med förbehåll för att MYCKET kan ändras fram till måndag tänkte jag inleda med "Word Stress Shenanigans" där jag skriver ett ord på tavlan (typ significant) och ber eleverna att efter viss gruppdiskussion (cirka 1 min) räcka upp ett papper av fyra, alltså 1-2-3 eller 4 samtidigt. dessa siffror representerar de fyra olika ställen, eller stavelser, där ordet significant kan betonas Detta för att förhindra att man "väljer det som alla andra valde" - den/det lag som har rätt får en poäng plus en bonusfråga där de kan samla extra poäng! Laget måste förstås kunna uttala ordet korrekt för att få poäng.

Varje ord har en faktafråga kopplad till sig (dessa frågor tog rätt lång tid för mig att komma på/kolla upp...) och i fallet significant blev frågan "Name one important British monarch and two American presidents (aside from president Obama)" - velar lite över jag verkligen gillar frågan, får se om jag ändrar den senare. Är det två eller fler lag som får bonusfrågan är frågorna konstruerade så att det finns flera rätta svar och den grupp som har flest rätta svar får bonuspoängen. Lagen har max 2 minuter på sig att svara (inte riktigt funderat på hur rimligt det är än). Men så är upplägget i alla fall, nya ord och nya poäng kommer såklart rullandes. Här får eleverna träna på betoning och uttal, något jag ibland märkt är eftersatt. Total tid: 30 min.

Gren nummer två heter "Wikipedia Whirlwind" (ja, att lekarna har balla namn är viktigt för mig) och nu blir det mer läsning och taktik som hamnar i fokus. Några av er har säkert provat "The Wikipedia Game" eller vad det egentligen kallas. Spelet är relativt simpelt, lagen kommer sätta sig vid en laptop var och bli tillsagda att ta sig till en wikipedia.org-sida (till exempel "MTV") och de ska därifrån via länkar från wikipediasida till wikipediasida ta sig till till exempel "Gangster". Vet inte vad jag gillar mest, antingen kommer det handla om att ta sig till "slutdestinationen" snabbast eller med minst antal klick - hur som helst säger ett lag till om de är färdiga och då kontrollerar jag deras historik på datorn, så de inte har fuskat! Ska bli väldigt intressant att se hur de olika grupperna resonerar och jobbar med uppgiften, den gruppen som är snabbast får en poäng. Total tid: 30 min.

Den tredje grenen är "Lethal Letters" där tanken är att jag ska ge eleverna en bokstav på tavlan, och där samtidigt varje lag har ett papper med cirka 5 kategorier. Till exempel: City, School, Name, Food, Sports - (har inte hunnit fundera över kategorier alls, de där är verkligen endast placeholders). Varje kategori ska förstås fyllas i med ett ord, men det gäller att komma på unika ord för om två lag har samma ord i någon kategori ryker det poäng för båda lagen. Felstavade ord (i alla fall felstavat så pass att betydelsen faktiskt ändras) ger också avdrag Denna lek är som ni ser inte helt utarbetad, men den kanske kan bli något. Total Tid: 30 min.

Jag vet inte riktigt om jag gick igenom min "lektionsskapandeprocess" riktigt, men jag vill ha lekar i tävlingsform och som är varierade. Samtidigt ska eleverna få prova på lite nya och förhoppnignsvis intressanta varianter av lärande/utforskning av det engelska språket.

Eventuellt vill jag ha en fjärde gren med mer fokus på tal, var inte oroliga för mig för jag kommer säkert på något man kan tävla i men jag tänkte göra det alla lärare alltid borde göra: fråga sina peers! Ska höra med mina kurskamrater om de har några bra idéer, om ni (läsare) har några tankar om mina nuvarande lekar eller en grym lek med fokus på tal så skriv gärna något i kommentarsfältet!


Sebastian Forsman

Studerar till gymnasielärare i engelska och historia. Tidigare engagerad i LR Stud Stockholm.

Mejla