Tonen i skoldebatten

Twitter har idag gått varmt med kommentarer kring det rundabordssamtal som nu flera av skolans intressenter ska samlas i. Ämnet som ska avhandlas är tonen skoldebatten fått i sociala medier.länk till annan webbplats Vadan detta?

Publicerad Av

Själv har jag varit oerhört tacksam över att kunna få ta del av skoldebatten på Twitter, få tips om ny forskning, intressanta artiklar och evenemang, handfasta råd i lärarvardagen av det utvidgade kollegiet, ett begrepp som den kloka Anne Marie Körling myntade om just detta kollegierum vi kan få tillgång till via nätet. Jag har med glädje tagit del av samma generösa delande och stöttande i olika facebookgrupper för personer med olika perspektiv på skolan.

Mottagare och sändare - skulptur vid Katedralskolan i Skara
Mottagare och sändare - skulptur vid Katedralskolan i Skara

Men jag har också bevittnat hur kloka röster försvunnit ur etern, märkt hur andra dragit sig tillbaka, skapat avstånd mellan sig själva och diskussionerna. Min upplevelse är att debatten blivit fattigare av att människor har tystnat.

Varför tappar folk lusten att delta, varför tystnar kloka röster?

Denna fråga diskuteras nu under hashtag #tonen på Twitter.länk till annan webbplats

Själv vill jag framföra att "högt i tak" som beskrivning av en debatt bör betyda att jag tänker bemöta dina argument sakligt och med respekt. "Högt i tak" bör innebära att jag i första hand tänker se till att jag själv är tillåtande och tolerant mot andra, att jag kanske inte tycker som du, men ändå tänker avstå från att vinna billiga poäng på din bekostnad genom att raljera och kasta ur mig ironiserande och generaliserande oneliners.

"God ton" bör innebära att jag finner mig i att vi kan vara oense i en diskussion, utan att för den skull förklena ditt förstånd, din moral eller din professionalism. "God ton" bör innebära att jag visar tillräckligt med respekt för att känna av när jag gått över den gräns där min meningsmotståndare inte längre uppfattar att jag talar i sak utan känner sig påhoppad som person. Att jag då respekterar den personens integritet och känsla.

Om jag vill diskutera brännbara frågor i sociala medier bör jag hålla väl i minne att bakom tweeten eller statusuppdateringen jag kritiserar finns en människa.

Vi måste kunna diskutera skola i det offentliga rummet, på nätet. Vi måste kunna ha en bred, öppen, tillåtande och respektfull debatt som bygger på såväl god vilja som mod och intellektuell hederlighet.

När det finns en god vilja, måste det gå att finna en god ton.


Ylva Pettersson

Legitimerad lärare i kulturhistoria, teater och historia på gymnasiet.

Mejla