MIK – lärande för framtiden

Vi måste bli bättre på att arbeta med källkritik på nätet. Vi måste bli bättre på att rusta eleverna för ett aktivt medborgarskap.

Publicerad Av

Hade nyss privilegiet att få delta i LR:s Lärarpodden.

Maria Bohlin från LR ledde ett samtal med mig och Helena Dal från Statens medieråd. Frågorna som togs upp är så viktiga för vilken beredskap vi ger elever att röra sig i det nya digitala landskapet: Hur jobbar vi med aktiv källkritik, hur kan elever utveckla en god förmåga att skydda sin integritet på nätet, och samtidigt respektera andras, hur lär vi ungdomar att med kunskap, självförtroende och respekt ta plats i det offentliga rummet?

Helena Dal tipsade om MIK för mig (Red. Länken fungerar inte längre.), ett utbildningspaket från Statens medieråd där lärare kan förkovra sig i egen takt och utifrån egna och elevernas behov - ett projekt jag definitivt ska sätta mig in i. Tack Helena!

Den rapport som kom förra veckan från Internet i skolan Länk till annan webbplats. visar att vi måste bli bättre på att arbeta med källkritik på nätet. Vi måste bli bättre på att rusta eleverna för ett aktivt medborgarskap, där MIK Länk till annan webbplats. är en självklar del.

Jag ser fram emot att kl 13:40 få tala om Demokratiuppdraget - eleven i det offentliga rummet, i Molnet på Bokmässan.


Ylva Pettersson

Legitimerad lärare i kulturhistoria, teater och historia på gymnasiet.

Mejla