Så kan du få en bättre digital arbetsmiljö

IT-skyddsombudets tips för mindre krångel och digital stress

Nätverket är stabilt, din dator funkar som den ska och alla elever kan snabbt och enkelt logga in på sina konton. Nej, riktigt så enkelt är det ju inte alltid med IT i skolans värld. Och när det strular leder det lätt till frustration och stress. Så vad kan man göra för att förbättra sin digitala arbetsmiljö? Läraren och IT-huvudskyddsombudet Martin Wikman ger oss svaren.

Uppdaterad

Martin Wikman är IT-huvudskyddsombud i Växjö. Han vet vad man kan göra för att minska den digitala stressen i skolan. Foto: Martina Wärenfeldt.

Vad ska man göra när tekniken på jobbet inte fungerar som den ska?

– Det beror förstås på vilken typ av problem det är, men om du har problem med din egen dator kan du testa några enkla saker först. Starta om datorn, kontrollera att du inte har råkat komma åt knappen för att stänga av wifit, testa att logga ut och logga in igen. Sådana små saker löser många problem.

Om det fortfarande inte fungerar kan du testa att logga in på en annan dator för att se om det är problem med just din dator. Jag tycker att man ska ha några lånedatorer som backup på skolan, som man snabbt kan hämta om ens egen dator krånglar. Tipsa rektorn om det om ni inte redan har sådana.

Om du inte lyckas lösa problemet själv så ska du rapportera in det. Även små saker ska rapporteras in tycker jag, för om IT-avdelningen eller förvaltningen inte får kännedom om problemen så kan de heller inte åtgärda dem. Förvaltningen vill inte heller att det ska bli krångel och haveri, men de måste få reda på problem i ett tidigt skede för att enklare kunna åtgärda dem.

”Om dörren till klassrummet går sönder vet du vem du ska ringa, men med IT-system och IT-hjälpmedel är det ofta gråzoner.”

Martin Wikman, IT-huvudskyddsombud

Vem ska man vända sig till när det uppstår problem som man inte kan lösa själv?

– Det skiljer sig åt både vad gäller system och arbetsgivare. Det viktiga är att alla vet vem man ska vända sig till för support eller för att rapportera fel i olika sammanhang. Vet man inte det så får man vända sig till rektorn, som då får berätta vem man ska kontakta. Om dörren till klassrummet går sönder vet du vem du ska ringa, men med IT-system och IT-hjälpmedel är det ofta gråzoner. Det ska det inte vara, och det är arbetsgivarens ansvar att det är tydligt. Ett tips är att ha en lista i till exempel personalrummet som talar om vem man ska kontakta i vilken typ av fråga.

En del lärare upplever mycket stress på grund av tekniken. Vad ska man göra då?

– Börjar det bli ett arbetsmiljöproblem så ska du prata med din rektor, som ju är ansvarig för arbetsmiljön. Om det till exempel är problem med ett digitalt verktyg, så att det berör flera personer på skolan, kan rektorn ta upp det på en arbetsplatsträff eller i samverkan som ett första steg. I andra fall kan det handla om att du behöver hjälp för att lära dig använda ett system på rätt sätt. Du kanske behöver få gå en utbildning eller så kanske en kollega kan få tid avsatt för att visa dig hur systemet fungerar.

Om rektorn inte tar problemen på allvar kan du ta hjälp av ditt skyddsombud. Skyddsombudet är inte ansvarigt för att lösa problemet, men kan ge dig stöd och råd.

Hur kan man själv påverka sin digitala arbetsmiljö positivt?

– Försök vara positiv till förändringar och ge nya system en ärlig chans. Även om det inte fungerar problemfritt första gången så kanske det fungerar senare. Och även systemen utvecklas med tiden. Testa, läs på och be om handledning om det behövs. Som lärare har vi fortbildning ett antal timmar per år. Kanske kan du be om att få gå någon kurs inom IT om du känner att du behöver lära dig mer?

Ta gärna upp IT-frågor på era arbetsplatsträffar. Fundera tillsammans med arbetsgivaren på vilka förändringar som skulle ge störst förbättringar i er digitala arbetsmiljö på skolan.


Foto: Martina Wärenfeldt.

Martin Wikman

Fackliga uppdrag: IT-huvudskyddsombud, biträdande huvudskyddsombud och biträdande kommunombud i Växjö kommun. Lokalombud på sin skola.

Undervisar i: Matte, svenska, engelska, teknik och NO på mellanstadiet.

Martin är även IT-administratör på deltid i Växjö Södra område.

TIPS & RÅD

Kan du fixa felet själv?

Många problem går att lösa med dessa åtgärder, men självklart inte alla.

  1. Kontrollera att du inte har råkat komma åt knappen för att stänga av wifit.
  2. Logga ut och logga in igen.
  3. Starta om datorn.
  4. Om problemen kvarstår, testa att dra ur tangentbord,
    datormus och annat som är inkopplat via usb och starta om datorn igen.
  5. Kontrollera med kollegorna om deras datorer fungerar. Gör de inte det så kan det vara nätleverantören som är problemet. Fungerar däremot kollegornas datorer och tipsen ovan inte fungerar – försök få tag på en lånedator.

Tipsa rektorn om att:

  • Köpa in några extra datorer eller läsplattor till skolan. De kan både fungera som backup om någon lärares dator krånglar och som lånedatorer till vikarier och VFU-studenter. Det bör även finnas några extra digitala enheter i reserv till eleverna.
  • Ta fram en tydlig lista över vem man ska kontakta i olika typer av supportärenden och när man behöver rapportera in fel. Sätt upp listan i personalrummet.

OMBUD

Tips för dig som är skyddsombud

Den digitala arbetsmiljön blir allt viktigare i takt med att fler och fler av arbetsuppgifterna i skolan görs digitalt. Brister skapar risker för stress och ohälsosam arbetsbelastning. Den digitala arbetsmiljön måste därför integreras i det övriga arbetsmiljöarbetet utifrån arbetsmiljölagen och föreskrifterna Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1), Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) och Arbete vid bildskärm (AFS 1998:5).

Ta med IT-frågor i skyddsronden

Ni kan antingen göra en separat IT-skyddsrond på skolan, eller se till att IT-frågor kommer med i den vanliga skyddsronden. Ta upp IT-arbetsmiljön på en arbetsplatsträff och välj ut några extra angelägna frågor att ta med i skyddsronden.

Som skyddsombud ska du också ha möjlighet att vara med vid beslut om organisationsförändringar, till exempel om ett nytt system ska införas eller om ni ska byta till ny teknik. Sådana frågor ska diskuteras i samverkan/förhandling och ni behöver även göra en riskbedömning. Ring huvudskyddsombudet i din region om du behöver hjälp. Din uppgift är att lyfta problem i IT-arbetsmiljön, inte att lösa allt själv.

Stödmaterial för att komma igång

Suntarbetsliv (kommunal sektor)länk till annan webbplatsoch Prevent (privatsektor)länk till annan webbplats har tagit fram partsgemensamt material för er som vill komma igång med det digitala arbetsmiljöarbetet.


Karin Sjödin

Skribent

Skicka e-post