Studenternas tips för VFU på distans

Konkreta förslag för att få ut mest av din VFU

En VFU på distans var kanske inte riktigt vad du hade tänkt dig. Men den kan också ge dig möjligheter att lära dig sånt som du inte hade lärt dig i ett klassrum. Här ger studenterna tips på hur du kan få ut det du vill av din VFU, trots att den är på distans.

Uppdaterad

Passa på att ta emot tips från din handledare och andra lärare på skolan. Och våga prova på nya saker.

Johanna studerar till ämneslärare på gymnasiet med inriktning idrott och hälsa på Högskolan Dalarna. Under förra terminen var hon ute på VFU men det blev inte den VFU-perioden som hon tänkte sig, den blev på distans.

Hur var det att ha VFU på distans?
Det var spännande och intressant, då många av våra utbildningsdelar sker via nätet i vanliga fall var jag nog mer förberedd än många andra studenter. Problemet är de praktiska ämnena som exempelvis idrott och hälsa och hur man ska lösa sådana lektioner.

Hur gjorde du på idrottslektionerna?
Mina klasser hade två idrottslektioner per vecka, och vi gjorde ena lektionen teoretisk och den andra praktisk. Under den teoretiska lektionen diskuterade vi hälsa, till exempel näringslära, vad och hur man kan träna och liknande. Det var den enkla delen eftersom eleverna var uppkopplade via kamera och jag och min handledare satt i ett klassrum där vi använde whiteboarden men även vår presentation på delad skärm. Eleverna fick uppgifter som de arbetade med. Till exempel fick de skriva hälsotips till påhittade karaktärer eller träningsupplägg till olika karaktärer.

Den praktiska lektionen var annorlunda. Vi hade då uppsamling och tog närvaro för att sedan ge ut olika uppgifter. Det kunde vara att eleverna skulle göra en egen dans och filma för att sedan skicka in. En annan lektion tränade eleverna jonglering med sockor och de fick spela in precis som vid dansen. Under en tredje lektion fick eleverna först ta sin puls vid vila och därefter gå ut och jogga i tre minuter för att sedan ta pulsen igen, vila och sedan jogga igen eller springa för att sedan ta pulsen ytterligare en gång. Sedan fick de skicka in sina olika mätresultat.

En lektion och hemuppgift som var uppskattad var att de fick välja valfri lagsport. Sedan skulle de hitta en match och se minst en halvtimme av den för att sedan betygsätta spelarna efter hur de använde sig av schysst spel och teamwork. De skulle skriva om vad spelarna gjorde bra och vad som kunde göras bättre. Detta gick hem för de flesta och speciellt “fotbollsgrabbarna” som även sa att de fick en ny syn på sina egna spelstilar.

Vad är ditt tips till de som ska ha VFU på distans?
Våga vara kreativ! Hitta på saker som inte fungerar i ett vanligt klassrum och våga prova. Både du och din handledare, och även eleverna, kan tycka att det känns konstigt att sitta uppkopplade. Men gör det istället till en styrka.

”Våga vara kreativ och hitta på saker om inte fungerar i ett vanligt klassrum!”

Johanna, Högskolan i Dalarna

Emelie Fransson studerar till ämneslärare i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet vid Linköpings universitet. Hon hade VFU på distans både under våren och hösten 2020.

Vilket är ditt tips till den som ska göra sin VFU på distans?
Nyttja handledaren och kollegorna på skolan. De har troligtvis arbetat på distans ett tag och har erfarenhet av vad som funkar och inte funkar. Be om tips från dem. Och våga testa och prova olika metoder. Våga misslyckas – du är där för att lära dig och det är okej om det blir fel ibland, det är sånt man lär sig av.

Vilka fallgropar ska man akta sig för?
Det är lätt att man som lärare bara kör på och då kan det bli väldigt låg elevinteraktion. Se upp för det. Man kan till exempel göra breakout rooms där eleverna diskuterar i grupper och sedan kan man återknyta till deras diskussioner i helgrupp efteråt så att de blir aktiva under lektionen.

En annan fallgrop är att man kan missa att ha koll på vad de gör. Särskilt när de jobbar enskilt. Jag använde mig av Google docs och tycker att det är ett bra verktyg där man som lärare kan följa dem i realtid och se vad de jobbar med. Om jag såg att de inte gjorde sina uppgifter kontaktade jag dem privat och kollade om de behöver hjälp. Vid behov ringde jag upp. Det var tidskrävande men nödvändigt.

Vad var det bästa med att göra VFU på distans?
En väldigt bra sak var att jag verkligen utmanades i min lärarroll. Jag fick testa en massa olika saker, fick vara kreativ och provade på olika verktyg och metoder som normalt inte funkar i klassrummet. Min handledare hade undervisat på distans under våren och hade skaffat sig erfarenhet av det. Vi hittade ett bra samarbete där jag fick prova på en massa saker.

Vad är det sämsta med att göra VFU på distans?
Det var svårt att få kontakt med studenterna och den lilla kontakt man fick blev väldigt opersonlig eftersom de deltog via en skärm. Eller så hade de inte på kamerorna alls. Då var det svårt att få kontakt. Vissa elever visste jag knappt hur de såg ut.

Det var också väldigt tidskrävande och svårt att upptäcka om en elev halkade efter eller stötte på problem. Jag kände mig otillräcklig om jag inte lyckades fånga upp en elev som det gick dåligt för på en lektion.

”Det kommer att uppstå olika saker som du inte är förberedd på. Passa på att diskutera det som händer med din handledare som kan ge tips på hur man kan agera och tänka i olika situationer.”

Jens Förnegård, Uppsala Universitet

Jens Förnegård studerar på ämneslärarprogrammet vid Uppsala universitet med inriktning mot gymnasieskolan i ämnena engelska och samhällskunskap. Under hösten 2020 hade han VFU som delvis genomfördes på distans. Varje årskurs på skolan hade var tredje vecka på distans för att minska antalet elever på plats.

Vad var det bästa med att det var på distans?

Det fanns väldigt få saker som var bra med att undervisa på distans tycker jag. Det kändes som att ens pedagogiska förmåga blev kraftigt begränsad. Eleverna var inte med på samma sätt som de var när vi befann oss i samma rum, och det var till exempel svårt att få igång diskussioner. Men jag måste ändå säga att eleverna tog det ganska seriöst. Generellt sett hanterade de det relativt moget.

Vad var det sämsta?

Det var väldigt tidskrävande. Jag upptäckte att det var svårt att hålla sig till det man hade tänkt från början och man var tvungen att ändra planeringen väldigt mycket för att det skulle fungera.

Vilka är dina tips till andra studenter som ska ut på VFU på distans?

Det kommer inte gå att undervisa på samma sätt som i ett klassrum men utnyttja tillfället till att testa vad som fungerar. Lärarutbildningen har ju inte förberett dig på hur du undervisar på distans. Därför kan du vara lite förlåtande mot dig själv och våga testa nya saker.

Vilka fallgropar ska man som student på VFU på distans vara aktsam på?

Var beredd på att eleverna kommer att testa dig och utmana dig precis som de hade gjort om de var i klassrummet. Det kommer att uppstå olika saker som du inte är förberedd på. Passa på att diskutera det som händer med din handledare som kan ge tips på hur man kan agera och tänka i olika situationer. En sak som hände mig var en tillfällig bugg i ett system som gjorde att eleverna kunde stänga av lärarens mikrofon och andra elevers mikrofoner. Vid en sån händelse kan handledaren berätta hur han eller hon hade hanterat situationen.

En annan fallgrop är att det är lätt att fastna i att bara föreläsa och ge skrivuppgifter. Men försök testa andra saker också, även om det inte är optimalt när undervisningen är på distans.

STUDENT

Lärarnas Riksförbunds studerandeförening

Är du student? På väg att bli lärare eller studie- och yrkesvägledare? Då kan du bli medlem i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening. Ditt medlemskap är kostnadsfritt hela studietiden, och du får dessutom speciella erbjudanden och förmåner som riktar sig till dig som studerar. Du får bland annat stöd och råd när det är dags att söka jobb, informa­tion om din introduktionsperiod och vad du ska tänka på som ny i yrket.

Läs mer om alla fördelar

Mer inom ämnet


Maria Bohlin

Skribent

Skicka e-post