22. Digital läsning kräver andra förmågor. Gäst: Maria Rasmusson

Samtal med Maria Rasmusson, läraren och lektorn som har skrivit en avhandling om läsförståelse av digitala texter.

Digital läsning kräver speciella förmågor och kompetenser som skiljer sig från den traditionella läsningen, visar det sig. Flickor visade sig vara bättre än pojkarna både när det gäller den traditionella läsningen och den digitala, men pojkarna var bättre på det som är unikt i den digitala läsningen – förmodligen tack vare datorspelande.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet. 

Maria Rasmusson har också undersökt Pisa-resultaten från 2009 där läsning var temat.

 

Digital läsning kräver speciella förmågor och kompetenser som skiljer sig från den traditionella läsningen, visar Maria Rasmussons avhandling. Även om flickorna visade sig vara övergripande bättre än pojkarna både när det gäller den traditionella läsningen och den digitala så var pojkarna bättre på det som är unikt i den digitala läsningen – förmodligen tack vare sitt datorspelande. - See more at: http://www.skolporten.se/forskning/intervju/digital-lasning-kraver-andra-formagor-an-traditionell-lasning/#sthash.fWrEUnZG.dpuf

 

Digital läsning kräver speciella förmågor och kompetenser som skiljer sig från den traditionella läsningen, visar Maria Rasmussons avhandling. Även om flickorna visade sig vara övergripande bättre än pojkarna både när det gäller den traditionella läsningen och den digitala så var pojkarna bättre på det som är unikt i den digitala läsningen – förmodligen tack vare sitt datorspelande. - See more at: http://www.skolporten.se/forskning/intervju/digital-lasning-kraver-andra-formagor-an-traditionell-lasning/#sthash.fWrEUnZG.dpuf

Prenumerera på Lärarpodden: