37. Per Måhl och Betygens Geografi

Uppdaterad

Vi pratar med läraren och betygsexperten Per Måhl som menar att det är lärarna själva som måste ges utrymme att utveckla betygssättningen i samtal med lärarkollegor utifrån sina ämnen. Endast så kan betygssättningen bli tydligare och bättre. Och det kräver tid för betyg.

Per Måhl är aktuell med en kritisk granskning av ett kapitel i rapporten ”Betygens geografi”, en kartläggning av betygsläget, nationellt och internationellt, på uppdrag av Vetenskapsrådet. Rapporten som är skriven av några mer betygskritiska forskare (jämfört Per Måhl). 

Per Måhl är gymnasielärare i svenska, filosofi och religionskunskap och har också en period arbetat på Skolinspektionen med kvalitetsgranskning av betygssättning. När Per inte själv undervisar,  åker han runt och föreläser samt fortbildar andra lärare om betyg, betygssättning, bedömningar och elevinformation.

Zoran Alagic, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

Relaterat material: 

Länk till rapporten ”Betygens Geografi”

Länk till Per Måhls kritiska granskning

Prenumerera på Lärarpodden: