Office supply on desk. With a coffeecup. Stacked file and coffee break.Shot with Nikon D800 ISO100.

Arbetsbelastning och stress

Du har rätt till en rimlig arbetsbelastning

Det vanligaste arbetsmiljöproblemet lärare upplever är att man har svårt att hinna med alla sina arbetsuppgifter. Det kan gå så långt att man blir sjuk av stress om man inte uppmärksammar problemen i tid. Även många studie- och yrkesvägledare har problem med för hög arbetsbelastning.

Sjukskrivningar för stressrelaterade sjukdomar har ökat stort bland lärare under senare år, och även bland de som inte har blivit sjukskrivna är det många som känner av en ökad arbetsbörda.

Balans i arbetslivet

Om du har balans i ditt arbete, och mellan ditt arbete och din fritid, har du goda förutsättningar att trivas i ditt jobb och känna tillfredställelse i ditt arbete.

Som lärare ska du ha balans mellan undervisning och andra arbetsuppgifter, och tillräcklig tid för planering och uppföljning.

Du som är studie- och yrkesvägledare ska ha en jämn arbetsbelastning över året med tid för förberedelser, möten, samtal och utveckling.

Arbetsgivaren ska anpassa resurserna

Alla har rätt till en bra arbetsmiljö. Det är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön och ska också se till att arbetstagarna inte blir sjuka på grund av för hög arbetsbelastning. Arbetsgivaren ska därför se till att anpassa resurserna efter kraven i arbetet.

Arbetsgivaren ansvarar bland annat för att arbetstagarna känner till vilka arbetsuppgifter de ska utföra, vilket resultat som ska uppnås och vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras när den tillgängliga tiden inte räcker till.

Faktorer som bidrar till en god arbetsmiljö

  • Du får tillräckligt med tid till för- och efterarbete. Detta är grundläggande för en god arbetsmiljö.
  • Du får möjligheter till återhämtning och rast.
  • Du kan påverka ditt dagliga arbete.
  • Du har möjlighet att diskutera ditt arbete med din rektor.

STÖD OCH RÅD

Så kan du förbättra din arbetssituation


  • Tydliggör för dig själv vad du gör på din arbetstid.
  • Prioritera och rensa bland dina arbetsuppgifter om det är möjligt.
  • Boka ett möte med din rektor och prata om din arbetssituation. Du kan be skyddsombudet att delta vid mötet. Tydliggör för rektorn vad du gör på din arbetstid.
  • Använd verktyget Planera din arbetstid för att se att du inte jobbar för mycket.
  • Respektera när din arbetstid är slut. Den är inte oändlig.

Ta hjälp om det behövs

Om problemen kvarstår trots att du har uppmärksammat din chef på dem så bör du kontakta skyddsombudet på din skola.

Du är också välkommen att kontakta Lärarnas Riksförbunds medlemsjour där du får prata med en erfaren ombudsman.

Planera din arbetstid med smart verktyg

Planera din arbetstid med smart verktyg

Ett sätt för dig som lärare att se till att inte arbeta mer än du ska, är att hålla ordning på hur mycket arbetstid du faktiskt lägger ned. Det kan du...

Gå till verktyget

Broschyr: Din arbetsmiljö – vem bryr sig?

I broschyren Din arbetsmiljö – vem bryr siglänk till annan webbplats får du tips för arbetet med en god arbetsmiljö.

Frågor & svar

Enligt arbetsmiljölagen är din arbetsgivare ansvarig för att arbetsmiljön är god och att du inte utsätts för ohälsosam arbetsbelastning. Arbetsgivaren har också en skyldighet att anpassa arbetsuppgifterna till dina fysiska och psykiska förutsättningar.

Arbetsgivarens ansvar förtydligas i föreskriften ”Organisatorisk och social arbetsmiljö” (AFS 2015:4). I föreskriften betonas att arbetsgivaren ska se till att det råder en balans mellan kraven i arbetet och resurserna som finns tillgängliga.

Mängden arbetsuppgifter måste alltså anpassas så att arbetsbelastningen är acceptabel och ryms inom din arbetstid. Om det trots det uppstår en situation då arbetsuppgifterna inte ryms inom arbetstiden är arbetsgivaren skyldig att tala om i vilken ordning arbetsuppgifter ska prioriteras.

Lärarnas Riksförbund kan hjälpa dig i diskussionen med arbetsgivaren. Om problemen gäller flera personer på arbetsplatsen så kan Lärarnas Riksförbund påkalla förhandling med arbetsgivaren eller vidta åtgärder utifrån arbetsmiljölagens bestämmelser. Lärarnas Riksförbund kan även driva krav på ersättning för övertidsarbete om detta blir aktuellt.

Kärnan i lärararbetet är naturligtvis undervisningen, men det finns inga bestämmelser i våra centrala avtal om mängden undervisning du som lärare ska genomföra. Mängden undervisning behöver istället bedömas och begränsas utifrån ett arbetsmiljöperspektiv och kvalitetsperspektiv. Mängden undervisning behöver därför begränsas så att du som lärare hinner med alla andra arbetsuppgifter utan att ohälsosam arbetsbelastning uppstår. Även kravet på hög kvalitet i undervisningen gör att mängden undervisning måste hållas på en rimlig nivå.

I praktiken förekommer dock att de äldre bestämmelserna om undervisningsmängd används som utgångspunkt. I de fall arbetsgivaren använder lektionsmåttet för att lägga ut undervisningsmängden kollektivt är Lärarnas Riksförbunds uppfattning att arbetsgivaren ska iaktta de begränsningar som tidigare reglerats i centrala kollektivavtal.

Arbetsgivaren har en skyldighet att regelbundet undersöka och åtgärda risker som kan leda till ohälsa. Ur ett arbetsmiljöperspektiv och för att kunna möjliggöra ett hållbart yrkesliv är det av stor betydelse att arbetet inte inkräktar på fritiden.

Förväntningarnas på att ständigt vara tillgänglig är ett allvarligt och växande arbetsmiljöproblem för lärare. Det finns dock ingen skyldighet för lärare att vara tillgängliga på sin fritid.

Det är viktigt att rektor såväl som lärarna tydligt kommunicerar i vilken utsträckning och när lärarna är tillgängliga. Det kan lämpligen göras i form av en policy. I normalfallet kan en lärare med ferie förväntas vara tillgänglig, om det är möjligt med beaktande av t ex lektioner, under sin reglerade arbetstid. Förtroendearbetstiden är bland annat tänkt för spontana elev- och föräldrakontakter. Men det finns ingen skyldighet för lärare att informera föräldrar och elever när den är förlagd. För lärare med semesteranställning är det endast under den ordinarie arbetstiden som lärare kan förväntas svara i telefon eller besvara mail, också här med beaktande av till exempel lektioner.

Lärarnas Riksförbunds uppfattning är att det är skolans telefonnummer och e-postadress som ska anges som kontaktuppgifter för att möjliggöra ostörd återhämtning på fritiden.

Eftersom arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar behöver du diskutera det här med din rektor men även med kollegorna. Ni kan även vända er till Lärarnas Riksförbunds ombud på er skola som kan bistå er i diskussionen med rektor.

Gå till din rektor och begär hjälp med att prioritera dina arbetsuppgifter så att din arbetsbelastning minskar. Du ska kunna vara trygg i vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras, om tiden inte räcker till.

Fråga: Mitt schema är så fyllt med undervisning, rastvakter och annat att jag sällan hinner ta en fikapaus. Vissa dagar hinner jag nästan inte gå på toaletten. Är det rimligt?

Svar: Nej, det är inte rimligt. Enligt arbetstidslagenlänk till annan webbplats har du rätt till både rast och pauser. När du har din rast är du inte i tjänst, har inte betalt och har rätt att lämna arbetsplatsen. Pauser ingår däremot i din arbetstid.

Din arbetsgivare har skyldighet att se till att du får möjlighet till paus under arbetsdagen. Det innebär att ditt schema inte får fyllas så att den möjligheten inte finns. Om det är svårt att ta pauser ska dessa schemaläggas.

Det står inget i lagen om hur långa pauserna ska vara, men praxis brukar vara 10–20 minuters fikapaus på förmiddag och eftermiddag. Pauser är bra för erfarenhetsutbyte, att förebygga arbetsskador och skapa trivsel på arbetsplatsen. De flesta arbetsgivare har insett det och därför är det mycket vanligt med fikapauser på arbetsplatser. Dock finns det skolor där pauser inte hinns med, vilket i förlängningen kan leda till ohälsa.

Enligt arbetsmiljölagen är din arbetsgivare ansvarig för att arbetsmiljön är god och att du inte utsätts för ohälsosam arbetsbelastning. Arbetsgivaren har också en skyldighet att anpassa arbetsuppgifterna till dina fysiska och psykiska förutsättningar.

Arbetsgivarens ansvar förtydligas i föreskriften ”Organisatorisk och social arbetsmiljö” (AFS 2015:4). I föreskriften betonas att arbetsgivaren ska se till att det råder en balans mellan kraven i arbetet och resurserna som finns tillgängliga.

Mängden arbetsuppgifter måste alltså anpassas så att arbetsbelastningen är acceptabel och ryms inom din arbetstid. Om det trots det uppstår en situation då arbetsuppgifterna inte ryms inom arbetstiden är arbetsgivaren skyldig att tala om i vilken ordning arbetsuppgifter ska prioriteras.

Lärarnas Riksförbund kan hjälpa dig i diskussionen med arbetsgivaren. Om problemen gäller flera personer på arbetsplatsen så kan Lärarnas Riksförbund påkalla förhandling med arbetsgivaren eller vidta åtgärder utifrån arbetsmiljölagens bestämmelser. Lärarnas Riksförbund kan även driva krav på ersättning för övertidsarbete om detta blir aktuellt.

Mer inom ämnet