Checklista för AFS 2015:4

Ett stöd i arbetsmiljöarbetet

Lärare och studie- och yrkesvägledare ska inte behöva bli sjuka på grund av ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet. Använd vår checklista som ett stöd i arbetsmiljöarbetet på din skola.

Rätt använd kan Arbetsmiljöverkets föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA, AFS 2015:4) vara ett stöd för arbetsmiljöarbetet på din skola och bidra till en förbättrad arbetssituation för dig. Föreskriften ger dig stöd för att ta upp följande på din skola:

Tjänstefördelning

  • Är du delaktig i din tjänstefördelning inför läsåret?
  • Framgår det av tjänstefördelningen hur din totala arbetssituation ser ut?
  • Görs en bedömning av tidsåtgången av respektive arbetsuppgift?
  • Hur fördelas elevgrupper och ämnen/kurser? Bidrar fördelningen till en effektiv tidsanvändning och kvalitet i undervisningen?

Schema

  • Är ditt schema lagt med omsorg om din arbetsbelastning och på ett sätt så att du kan hålla hög kvalitet i din undervisning?
  • Ger ditt schema möjligheter till förflyttning, raster och pauser?
  • Hur hanteras arbetstoppar inom ramarna för respektive avstämningsperiod?

Prioritering

  • Är det tydligt vilket resultat som förväntas av dig inom respektive arbetsuppgift?
  • Upprättas en prioriteringsordning av dina arbetsuppgifter så att det framgår vad som först ska tas bort eller fördelas till andra om inte tiden räcker till?
  • Finns en tydlig rutin för hur du ska gå tillväga när det uppstår konflikter mellan arbetsuppgifter och disponibel tid?
  • Har du balans mellan ditt arbete och din fritid?
  • Finns det en tillgänglighetspolicy i samband med så kallat ”gränslöst arbete”?

Hur fungerar det på din skola?

  • Finns det skyddsombud på arbetsplatsen?
  • Finns det en arbetsmiljöpolicy och känner du till den?
  • Tas din arbetsmiljö och arbetsbelastning upp i ditt medarbetarsamtal?
  • Vet du hur du ska agera i och hantera psykiskt påfrestande situationer?
  • Finns det en policy och andra rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras?