Sök Sök
Meny Meny

Logga in

IT-skyddsrond: Checklista för skolans digitala arbetsmiljö

Allt flera digitala arbetsuppgifter påverkar arbetsmiljön. Därför har Lärarnas Riksförbund tagit fram en checklista för en digital skyddsrond på skolan.

När fler och fler av lärarens arbetsuppgifter sker digitalt blir den digitala arbetsmiljön allt viktigare. Även elevernas digitala arbetsmiljö påverkar läraren.

Lärarnas Riksförbund har tagit fram en mall för hur man på skolan kan genomföra en skyddsrond i den digitala arbetsmiljön för att på så sätt få syn på saker som kan effektiviseras och förbättras.

Lärares digitala arbetsmiljö är komplex. Checklistan är konstruerad så att ni kan använda hela eller välja att ta delar av den. Ni kan också komplettera med egna frågor.

Gör så här:

  • Avsätt tid för mötet och bestäm vilka som ska vara med. I detta fall kan det vara bra att ha med någon IT-tekniker eller liknande, med god insyn i skolans digitalisering, förutom rektor och skyddsombud.
  • Gå igenom checklistan på ett personalmöte eller dela den med de andra medarbetarna på skolan. Be alla att ta del av och resonera om arbetsmiljön.
  • Se till att elevernas åsikter också kommer fram, kanske genom ett elevskyddsombud.
  • Anpassa checklistan till just er skola. Skolor har väldigt olika förutsättningar digitalt och det är viktigt att listan passar just er när ni sätter med den.
  • Checklistan är uppbyggd som ett pdf-formulär, där ni kan lägga till egna frågor på de tomma raderna. Ni kan också stryka frågor som inte är relevanta för er arbetsplats.
  • Under skyddsronden som rektor genomför ihop med skydds­ombudet kan ni fylla i dokumentet direkt på datorn för att sedan spara och/eller skriva ut. Ni kan lägga till frågeställningar eller ta bort så att den passar just er arbetsplats.
  • Gå igenom listan, kom överens om åtgärder, utse en ansvarig för åtgärden och bestäm tid det ska vara klart samt när uppföljning ska ske.
  • Ansvarig chef och skyddsombud ska skriva på skyddsrondsprotokollet.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Helena Kvarnsell

Sidan senast uppdaterad: 2017-08-17 13.33