Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Lönesamtalet

Lönesamtal ska äga rum årligen, i samband med lönerevisionen.

För att det individuella lönesystemet ska kunna fungera som avsett, är det alldeles nödvändigt att lönesamtalen håller hög kvalitet.

Samtalets innehåll ska ingå i chefens beslutsunderlag vid lönesättningen. Därmed är det också självklart att det är just den lönesättande chefen och ingen annan som ska genomföra samtalen med sina medarbetare.

Det förekommer att chefer har så många medarbetare, att man vill få ”delegera” lönesamtalen till någon annan. Det är inte alls acceptabelt. Om chefen har så många medarbetare, får man i stället se över organisationen så att chefsområdena blir rimligt stora.

Som medarbetare kan man kräva att få sitt lönesamtal med den person som också har mandatet att sätta lönen.


I ett lönesamtal ska du och din arbetsgivare gå igenom de faktorer som påverkar din lön och lyfta fram det som har förändrats sedan den förra löneöversynen.

Under samtalet kommer du och din arbetsgivare överens om dina prestationer, och hur mycket de är värda. Om du presterar bättre, har fått förändrat arbetsinnehåll eller förbättrade personliga kvalifikationer, så ska det synas i ditt lönekuvert.

Läs fler tips för att förbereda lönesamtalet

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Johan Falk

Sidan senast uppdaterad: 2017-11-23 12.08