Logga in

- Anpassa textstorlek +

Krönika: "Man kommer
ut på andra sidan som en
bättre lärare."

Jag minns min första dag på lärarutbildningen. Det var en kurs i retorik en måndag i september 2011. Vi fick en gruppuppgift direkt, som skulle redovisas muntligt två dagar senare. Pang! Välkommen till lärarutbildningen.

Alexandra Alexandersson läser till ämneslärare i svenska och bild på Linnéuniversitetet.

Den här första dagen lärde jag mig mycket om läraryrket.
Jag fick lära mig att ta utbildning på allvar, att samarbeta med människor jag inte kände och att prata inför grupp. Dessutom
fick jag en värdefull lektion i didaktik. Vår lärare sänkte pressen genom att göra ett grupparbete (att slippa stå själv framför andra betyder mer än man tror), och genomförde gruppindelningen innan klassen hade formats (då fanns det ännu inga fasta positioner i klassen som behövde utmanas).

Förstod jag då hur effektiv denna första lektion var? Nej. Jag tyckte det var jättejobbigt att behöva genomlida denna galenskap. Men under åren som student har jag gradvis fått insikt i didaktik, gruppsykologi och metodik. Och därigenom har saker klarnat och jag är nu väldigt tacksam över den här första lektionsuppgiften.

Och sådan är lärarutbildningen ofta. Man genomlider massvis med galenskap men kommer ut på andra sidan som en bättre lärare.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Ansvarig för sidan: Isak Skogstad

Sidan senast uppdaterad: 2015-08-20 12.49

Alexandra Alexandersson läser till ämneslärare i svenska och bild på Linnéuniversitetet i Växjö. Fler tankar om utbildningen och läraryrket hittar du på Alexandras blogg på Skolvärlden.se.

Alexandra är också aktiv i LR Stud Växjö.

Mer information om LR Stud och om hur du själv kan engagera dig under dina lärar- eller studie- och yrkesvägledarstudier hittar du här.