Logga in

- Anpassa textstorlek +

Lärarsituationen i Zimbabwe

Den 10 november var LR Studs internationella ambassadör Henrik Janné inbjuden till en föreläsning som kretsade kring lärares situation i Zimbabwe. Vi får en inblick i hur det är att vara lärare i Zimbabwe, ett land där lärarens lön och status är låg.
Zimbabwes flagga

Med på plats var representanter från Zimta, en lärarfacklig organisationen i Zimbabwe, Tendai Chikowore och Sifiso Ndvolu, ordförande och generalsekreterare. De var där och föreläste om landets politiska läge, lärarnas situation, detta arbetsmässigt och lönemässigt.

Ja, vad ska man säga? Vi som lärarstudenter och yrkesverksamma lärare har det ganska bra i Sverige, komparativt sett. Det är alltid tungt att ta till sig andras verklighet, speciellt när de skiljer sig så oerhört från den man själv lever i. Där vi i ett av de mest upplysta länderna på planeten, i proportion till representanternas redovisning, bråkar och argumenterar om petitesser. Vi har lärarutbildningens strukturella och innehållsmässiga aspekter vi försöker trycka på, anställnings- och lönefrågor, utformningen av kollektivavtal (bland många andra) på vår fackliga agenda. Dessa frågor är mycket viktiga, men bara för att kontrastera lärares situation länderna emellan.

I Zimbabwe handlar det i dagsläget om demokratiprocesser, där det utåt sett kanske ska ses som en demokrati, men där före detta ledare för landet instiftat lagar i rättsapparaten som säger att ingen annan kan bli vald till ny premiär minister förutom just den personen. Om så blir fallet, att man av någon outgrundlig anledning råkar vinna ett val och inte är instiftaren av denna lag, blir det en juridisk rättsprövning där man förlorar eftersom det är förbjudet att just vinna.

Före 1980-talet var Zimbabwe på gång, politiskt, ekonomiskt, sjukvården, industriellt, infrastruktur- och utbildningsmässigt. 1983 gick landet in i en svår kris, inbördeskrig, otroligt många människor miste livet. Sa man emot den dåvarande regeringen, ja då blev man i princip mördad för sina åsikter. Zimbabwe håller fortfarande på att repa sig från detta, landet håller på att kämpa från ett diktaturstyrt land till en demokrati. Det finns fortfarande stora problem med den demokratiska valprocessen. Mitt uppe i detta, ska det finnas en välfungerande utbildningsstruktur där lärares rättigheter och samhällets fortutveckling ska föras framåt. Det går framåt, men väldigt långsamt.

Dessutom finns det rent rasistiska aspekter ur ett samhälleligt och speciellt ett lärarperspektiv i Zimbabwe. Från 1920 till 1980 fanns enbart vita lärare som var yrkesverksamma i landet. Det var vita som startade utbildningsverksamheten, drev skolor, sammanställde kursupplägg, innehållet och som bestämde vem som överhuvudtaget fick komma till skolan för utbildning. Det var en starkt tydlig segregering och åtskillnad mellan människor. Vita skolor var för sig, färgade skolor för sig, asiatiska skolor för sig, det var ingen mix överhuvud taget. Dagsläget ser annorlunda ut med mixade skolor men djupt rotade kognicentriska tankestrukturer kring människors värde, och inbillade anti-värde, finns till stor del kvar.

Zimta har 93´000 medlemmar, färska siffror från oktober 2010, där 15´000 av dessa är tillfälliga vikariat vilket vi inom LR Stud och moderförbundet LR beskriver som obehöriga lärare, det vill säga de saknar adekvat lärarutbildning. Resterande medlemmar, 78´000, är utbildade och anses då vara behöriga lärare.

Det finns 4800 skolor i landet. 2823 av dessa har rektorer som är fackligt anslutna till Zimta, och engagerade i fackliga frågor. Men huruvida rektorerna är pedagogiskt utbildade eller inte framkom tyvärr inte av föreläsningen. Och ärligt talat var det svårt att ställa den befogade frågan, mitt under en form av chocktillstånd som åhörare.

Medlemmar inom Zimta finns representerade i 4535 av de 4800 skolor som totalt sett finns i landet, med andra ord i 94,47 procent av fallen. Därigenom når Zimta ut till landets alla hörn och det var med ett högljutt ´snäpp´ i fingrarna som detta sades. Vidare är 46,7 procent av lärarkåren är kvinnor, 53,3 procent är män.

"Less and less young brains are being attracted to the teacher profession due to the low salary, heavy workload, and loss of professional esteem." Några mynt som trillar ner? Alltså, det finns samma form av problematik i Zimbabwe som i Sverige, och på en annorlunda nivå så drivs samma typ av frågor. Hur det kan skilja så mycket, fast ändå inte, är en intressant fråga som kan vara värd att fundera på en smula. Ordet nivåer och samhällsutveckling gjorde sig påmint.

En intressant detalj i sammanhanget är att i Zimbabwe söker sig fler kvinnor till läraryrket och speciellt i åldrarna 20-29, där 68 procent av de yrkesverksamma lärarna är representerade. För män är det i samma ålder är andelen 36 procent.

Zimbabwe har fått oerhört mycket hjälp av Sida, speciellt efter den ekonomiska kollapsen efter kriget på 80-talet. Tendai Chikowore, som höll i presentationen, utstrålade en sällan skådad genuint innerlig tacksamhet för detta. Sida är bra grejer helt enkelt, på alla fronter och det värmde verkligen att få höra vilket bra jobb de gör och att det når ut.

Januari 2010 tjänade en lärare 502 USD i månaden. Gränsen till ett internationellt sett existensminimum (i USD) är 446 USD i månaden. Lärare har det svårt rent ekonomiskt.

Så, för oss i LR Stud har detta varit en tankeställare av rang. Vi är återigen oerhört tacksamma för att vi fick möjligheten att komma och lyssna till detta viktiga ämne. Samtidigt hoppas vi att detta inlägg, bidrar till eftertanke, kring vår egen situation som lärarstudenter och yrkesverksamma lärare. Allt vi ser runt omkring oss i vår verklighet. Den tryggheten vi är omringade av är inte alltid lika självklar i andra delar av världen, såsom Zimbabwe. Så, kära medlemmar i LR Stud som läser detta. Tänk på hur lyckligt lottade ni är och var tacksamma för varenda ögonblick som går förbi och som för er närmre lärarexamen. Vidga vyerna och inse att vi alla är bröder och systrar.

Arrangör var Lärarförbundet och LR Stud känner en stor tacksamhet för att vi fick komma och lyssna.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Isak Skogstad

Sidan senast uppdaterad: 2017-05-04 09.33