Logga in

- Anpassa textstorlek +

Lärarstudenter på engagerad-kurs

Helgen den 29-30 september träffades runt 25 lärarstudenter i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening för en engagerad-kurs på Hagabergs Folkhögskola i Stockholm.
Av: Joel Monsen Nordström

Under lördagen och söndagen diskuterades oavbrutet utbildningspolitik och studerandefackliga metoder. Besökarna kom från många olika lärosäten runt om i landet, och fick en möjlighet att utbyta erfarenheter om hur olika skolsituationen kan se ut på olika orter. Som organisatörer fanns delar av LR Studs centrala styrelse på plats.

Det blev en helg fylld av fackliga och politiska samtal, såväl som sociala gemenskaper. På programmet stod föreläsningar om hur Lärarnas Riksförbund och LR Stud är organiserade och vilka politiska frågor de driver, vilket tjänade som underlag för diskussioner bland deltagarna.
Hur det går till att engagera sig i sina lokalföreningar och vad lokalföreningarna kan göra var någonting som återkom under hela helgen. Det diskuterades om att lokalföreningarna tillsammans med moderförbundets lokalavdelning kan ordna grundkurser i fackligt arbete och ens rättigheter som anställd för sina medlemmar, eller inkludera lärarstudenter i arbetet med att utforma de lokala avtalen som styr introduktionsperioden för nyblivna lärare. Andra saker som också diskuterades var att bjuda in organisationer som Expo, eller RFSL och RFSU för att hålla föredrag kring viktiga frågor som främlingsfientlighet, normkritik och sexualitet, som ingår i läraruppdraget men tyvärr ofta saknas i utbildningen.

Eftersom den nya avtalet med SKL skrevs på blotta dagarna innan kursen fick även förhandlingarna stor uppmärksamhet under helgen. Det gicks igenom hur de har gått till och vilka avväganden som gjordes när det beslutades att skriva på avtalet. Flera tillresta hade föredragit en strejk, och emellanåt hettade diskussionerna om strejktaktik till. Det gick att enas om att avtalet var dåligt, men att det hade kunnat vara sämre.

Även den nya introduktionsperioden för nyblivna lärare gavs stor uppmärksamhet, och det talades om hur den är tänkt att fungera och vilka rättigheter nyblivna lärare har. Många blev upprörda när de fick reda på att det inte finns några centrala bestämmelser för hur introduktionsperioden ska se ut, utan att det helt avgörs på lokal nivå. Å andra sidan var det ett lyckans besked att rektorer är skyldiga att skaffa mentorer åt anställda nya lärare, och inte kan komma runt det tvånget. Skottlands process att införa och ändra på sitt system med introduktionsperiod diskuterades, och hölls fram som ett exempel vars goda och dåliga sidor Sverige kan lära sig av.

Kanske den största behållningen för deltagarna var att få träffa fackligt intresserade lärarstudenter från landet runt. Diskussionerna verkade inte vilja upphöra, utan fortsatte på fikarasterna, över middagen och in på natten. Och förhoppningsvis också ute på lärosätena runt om i landet.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Isak Skogstad

Sidan senast uppdaterad: 2014-01-16 09.11