Logga in

- Anpassa textstorlek +

Någonting är så fel!

Alla vet att det som gör skillnaden är engagerade lärare. Skillnaden mellan att klara av att vara engagerad eller inte under de knappa förhållanden som är i skolan idag handlar om att ha möjligheten av att kunna tro på en bättre morgondag . Man kan jobba hårt för att skapa en bättre framtid. Vi som har valt att bli lärare är extra känsliga för detta. Kärnan av vårt arbete ligger i att skapa en bättre framtid för våra barn.

Ingen väljer att bli lärare för att tjäna mycket pengar. Ingen väljer att bli lärare för att det är prestigefullt. Lärare vill förändra världen. Lärare vill skapa en bättre framtid.
Vad behövs då för att kunna skapa en bättre framtid? Jag har sett att lärare kan jobba under ganska knappa resurser och göra ett bra jobb . Javisst tär det, och visst är de trötta och slitna och visst kanske de inte riktigt orkar leva de liv som de egentligen vill utanför sitt arbete. Men många lärare kämpar på ändå, deras övertygelse om att lärarjobbet är viktigt får dem att prestera underverk, trots att de egentligen är så trötta att de inte ens orkar läsa en bok när de kommer hem. Ja, vi fortsätter för att vi tror så mycket på framtiden, på våra barn — på att allt slit vi gör verkligen har betydelse.

Någonting är så fel! Alla vet att kontinuitet och trygghet är det som skapar förutsättningar för våra elever som på ett eller annat sätt har problem i skolan. Trygga vuxna som kan investera känslomässigt och stå fast när det stormar. Det är vad som gör skillnad för våra barn som inte har det lätt. Vi investerar för de ska kunna skapa en bättre framtid, för att de ska ha någon som tror på dem när de inte orkar göra det själva.

Att våga och orka svara känslomässigt på en annan människa, att börja tro på sig själv är bland det läskigaste man kan göra — speciellt om man har haft många eller ens någon som har svikit förut. Att som lärare få uppleva att en elev öppnar sig och tar emot ens känslomässiga investering är stort. När en elev plötsligt börjar se möjlighet till förändring, möjlighet att lära sig och att växa som människa — för att det faktiskt finns något att tro på en bättre framtid! En människa som faktiskt tror på dem och som står kvar.

Någonting är fel. När man som nyexaminerad lärare får höra att man ska akta sig så att man inte "brinner upp" eller inte bränner ut sig. Akta dig för att investera för mycket i dina elever! Skydda dig! När man får höra att man måste skydda sig från yrket sig självt. När lärare unga som gamla tappar gnistan och inte längre har kraft investera. När känslan av att det har betydelse har tagits ifrån dem.

Under senaste året har jag vridit och vänt på min tid för att försöka få den att räcka till. Jag har fått kämpa hårdare än någonsin för att få vardagen att gå ihop. Och jag har investerat massor! Jag har investerat i relationer och i framtiden. Så igår fick jag uppleva varför alla har bett mig att skydda mig. Mina investeringar smulades sönder. Jag fick veta att jag inte får fortsätta på min resa med eleverna jag har investerat så mycket i. Jag vet att det kommer göra så ont i vissa i av mina elever när jag säger att jag måste gå — för de har svarat på min investering och sagt: Jag tror på dig, jag litar på att du ser mig och nu kan jag skapa en bättre framtid för mig själv. Nu orkar jag börja plugga, nu orkar jag börja min personliga utveckling! Andra kan göra det arbete jag har gjort. Jag ser runt omkring mig, varje dag, massa fantastiska människor som gör det. Men mina investeringar rasar nu, jag blir ofrivilligt en av de som sviker. Har de gjort mer skada än nytta när jag försvinner? Ännu ett svek från vuxenvärlden!

Någonting är fel när lärare blir rädda för att investera i framtiden. Någonting är fel när lärare inte vågar brinna, rädda för att bränna ut sig! Det jag kämpar med just nu är att våga, orka, investera igen — att försöka att inte skydda mig själv. Att fortsätta brinna för en bättre framtid. För varför ska jag annars fortsätta vara lärare?

- Sara Hellqvist, Lärare i Jönköping

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Isak Skogstad

Sidan senast uppdaterad: 2017-05-31 10.02