Logga in

- Anpassa textstorlek +

Sluta prata om färdigutbildade lärare

Vi har haft ett antal lärarlyft i Sverige, men de har främst riktat sig till lärare som vill läsa in formell behörighet. Lösningar för den kontinuerliga professionella utvecklingen saknas fortfarande. Vill vi bli bäst i klassen får vi inte glömma bort att lärare aldrig blir färdigutbildade, skriver bland andra Mattias Hallberg, Sveriges Elevkårer.

Nu har terminen dragit igång på de flesta högskolor och universitet runt om i landet. Än så länge känns terminen ganska ny, men alla som går en utbildning har någon gång längtat till dagen man är färdig. Oavsett om det är studentmössan eller examensbeviset man vill ha i sin hand så har vi människor en förkärlek för att avsluta saker. Det ger upphov till uttrycket att vara färdigutbildad. Men vi menar att du aldrig blir färdigutbildad. Det är särskilt farligt att prata om lärare som färdigutbildade.

Regeringen har gjort ett antal reformer för att tydliggöra skillnaden mellan behöriga och obehöriga lärare. Lärarlegitimationen är det tydligaste exemplet. Det är en nödvändig reform, men det får inte skapa en bild av att en lärare är färdig bara för att hen har fått sin legitimation. En lärare måste ständigt lära sig nya saker och utvecklas – både sig själv, om sina elever och sitt ämnesområde. Den utvecklingen måste börja första dagen i yrket och den måste vara verksamhetsanknuten.

Befogad oro

Från och med 1 juli i år är det inte längre ett krav på ett genomfört introduktionsår för nya lärare för att få sin lärarlegitimation. Den nya läraren har däremot fortfarande rätt till ett introduktionsår med mentor och fokus på kompetensutveckling. Det ställer höga krav på rektorerna och kommunpolitikerna att verkligen se till att nya lärare får den yrkesintroduktion de har rätt till. Den nya läraren måste mötas första dagen av en vilja att hjälpa hen att utvecklas som yrkesverksam lärare. Med tanke på de få riktlinjer som finns för vad yrkesintroduktionen ska innehålla och hur den ska genomföras är vi oroliga att det snarare kommer bli ett undantag snarare än en regel.

Det finns god anledning att vara orolig över kvaliteten på yrkesintroduktionen. Läraren kan nämligen inte heller senare i yrket räkna med givande fortbildning.

Allt mindre tid

Vi har nu haft ett antal lärarlyft nu i Sverige. De har främst riktat sig mot lärare som vill läsa in formell behörighet – men lösningarna för den kontinuerliga professionella utvecklingen saknas. Lösryckta K-dagar utan vare sig tydlig koppling till verksamheten eller långsiktiga mål fortsätter att vara normen för hur lärares kompetensutveckling går till. Samtidigt visar den internationella lärarundersökningen Talis att svenska lärare får mindre tid till fortbildning inom yrket än genomsnittet i OECD. Svenska lärare säger också att den fortbildning de får ger sämre effekt på deras yrkespraktik.

Det är tre saker som måste på plats för att skapa förändring:

  • Sluta prata om färdigutbildade lärare. Alla lärare är på en resa och alla lärare behöver utvecklas oavsett om du jobbat i 30 år eller om du precis kommit ut från lärarutbildningen. Attityder spelar roll och lärare som utmanar sig själva och lär sig nytt blir också bättre förebilder för sina elever.
  • Öka lärarnas fortbildningstid till över OECD-genomsnitt. Vi ska inte vara nöjda med att vara medelmåttiga, vi vill vara bäst i klassen. Ett första steg är att öka antalet dagar den genomsnittliga läraren lägger på professionsutveckling och byta ut en-dags-fortbildningen mot kontinuerlig kompetensutveckling.
  • Ge nya lärare en yrkesintroduktion med kompetensutveckling i fokus. Lärare ska inte kunna gå en enda dag som yrkesverksam utan en plan för hur hen ska bli bättre på det hen gör.

Lärare befinner sig i skolan varje dag. Det är dags att vi slutar se dem som färdigutbildade och börjar se till att de också utvecklar sina kunskaper och sin kompetens tillsammans med eleverna.

Mattias Hallberg
ordförande för Sveriges Elevkårer

Elina Halvarsson
ordförande för Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening


Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Isak Skogstad

Sidan senast uppdaterad: 2014-09-23 12.43