Behov av konsulter visar på dålig styrning

Lärarnas riksförbund håller med om att kommunerna saknar den kompetens som krävs för att styra skolan. Det blir tydligt till exempel när man tar in konsulter för att fördela resurser, skriver Bo Jansson, Lärarnas riksförbund, i en replik.

Publicerad

Jag håller med Boel Vallgårda i hennes debattartikel i Dagens Samhälle 26 augustilänk till annan webbplats om att resursfördelningsmodellerna ute i kommuner ofta inte är särskilt lyckade – i den mån det ens finns resursfördelningsmodeller.

Att kommunerna är så okunniga om rätt resursers betydelse för elevernas resultat så att de är tvungna att ta in konsulter (som kan mycket lite om skolans verksamhet) visar att kommunerna fortfarande, efter snart ett kvartsekel, inte klarar av sitt huvudmannaskap.

Att SKL:s skrift om socioekonomisk resursfördelning till skolor visar att kommuner till och med har valt resursfördelningsmodeller som spär på den bristande likvärdigheten finner vi bekymmersamt. Ja, det är såväl häpnadsväckande som tragiskt!

Lärarnas Riksförbund vill nu att staten tillsätter en utredning av styrningen av skolan, där finansiering och resursfördelning är bärande delar. Det visar sig också om man kan få till stånd rätt modeller för finansiering av skolan, helst på en nationell nivå, kan göra stor skillnad på elevernas resultat.

Resursfördelningens viktigaste uppgift är att skapa förutsättningar för skolans professionella – skolledning och lärare – att stödja alla elever så att de kan nå målen. Elevernas bakgrund förklarar inte hela skillnaden mellan olika skolors resultat, men väldigt mycket. På skolnivå förklarar elevernas bakgrund 63 procent av variationen i meritvärde.

En resursfördelningsmodell som tar hänsyn till elevsammansättningen har därför stor potential att bidra till förbättrade resultat om resurserna i systemet är tillräckliga och att de professionella ges övriga förutsättningar att verkligen styra resurserna dit de behövs.

Skoldebatten skulle också gynnas av SKL talar mer öppet om detta faktum att deras medlemmar, kommunerna, inte har tillräcklig kompetens. I stället för att lappa och laga i detta trasiga system måste staten ta huvudansvaret för skolan.

Den rapport som Boel Vallgårda har skrivit kan i bästa fall vara en början på ett förutsättningslöst samtal utan skygglappar för skolans styrnings- och finansieringsproblem.

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund

Mer inom ämnet


För kommentarer och upplysningar

Pressjour Lärarnas Riksförbund

08-613 25 55