Sluta tjafsa och hitta lösningarna

Politikerna måste tillsammans hitta vägar för att lösa den svenska skolans problem med likvärdigheten. Att minska skillnaderna är fundamentalt när elever med så olika förutsättningar nu möts i skolan, skriver förbundsordförande Åsa Fahlén.

Publicerad

Jan Björklund och Gustav Fridolin är de politiker som har – och har haft – absolut störst inflytande på skolan. I kväll möts de i TV4:s partiledarduell.

Då vore det tacknämligt om de passar på att ta varandra i hand, erkänna sitt gemensamma ansvar och lovar att sluta gräva ner sig i skyttegravar i en strid där skolan används som vapen.

Båda säger att lärarnas status och lön är viktigt. Båda slåss om att berätta om satsningar på skolan de har genomfört och vill genomföra. Jag skulle dock vilja se några klargöranden från herrarna. Hur ska de bryta den ökande ojämlikheten i skolan och hur vill de fortsätta satsningen på lärarna – för elevernas skull? Kanske kan de göra det tillsammans?

Trots att de båda nu kan glädjas åt den lilla men välkomna resultatförbättringen i TIMSS-studien, som redovisar elevresultaten i matematik och naturvetenskap, så har ingen av dem lyckats bryta elevernas ojämlika förutsättningar i svensk skola. Tvärtom ökar nu klyftorna med hela 27 procent.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund

Mer inom ämnet


För kommentarer och upplysningar

Pressjour Lärarnas Riksförbund

08-613 25 55