Välutbildad befolkning enda vaccinationen
”Skolan och lärarna kan bli räddningen i fejknyheternas tid. Fakta behöver stå som en grund, även om den kan vara besvärlig att tillägna sig. Men mot lögner och dolda agendor hjälper bara kunskap. En välutbildad befolkning är enda vaccinationen mot att lögnerna ska ta över vår demokrati”, skriver 26 lärare från hela landet i ett upprop på SVT Opinion.
Valrörelsen är redan igång och kommer att bli än mer intensiv. Kanske kan vi innan striden om verkligheten börjar, få se en diskussion kring vad som faktiskt är sant och relevant.
Frågan lyftes nyligen när March for Science Länk till annan webbplats. hölls världen över, även i Sverige. Samtidigt lanserades ”Hur vet du det?”, ett politiskt obundet initiativ för att uppmuntra till en mer kunskapsbaserad valrörelse.
Detta välkomnar vi lärare från hela landet som skriver under denna debattartikel.
”Hur vet du det?” Länk till annan webbplats. är en enkel men effektiv fråga att ställa till folkvalda, forskare – och till sig själv. De sex frågorna som förs fram i kampanjen är goda verktyg för att hitta det mest sanna.
Men allt går ändå inte att enkelt fastställa som sant eller falskt. Tolkningar och värderingar är en viktig del av opinionsbildning, där den som vet minst kommer att bli mest lurad.
Vi är utelämnade till tolkningar och till en ibland yvig opinionsbildning, som ändå är en del av ett demokratiskt samhälle. Den enda vaccinationen är en välutbildad befolkning.
Här måste vi lärare ta vårt ansvar och vi förväntar oss att få stöd i detta viktiga arbete.
Det finns mörka krafter som idag utmanar demokratin på många fronter. Näthat, falsk information och ryktesspridning, hets mot folkgrupper maskerat som yttrandefrihet.
Populismen gror på nätet och hetsar på nya arenor.
I en tid när extremister vädrar morgonluft och sanningar relativiseras blir vi lärare ännu viktigare.
Vår uppgift är att stå upp för kunskap och därmed för frihet och demokrati varje dag, för varje elev, i varje klassrum, i varje skola.
Vi ska bidra till att främja utveckling och lärande, förankra respekt för demokratiska värderingar och i vårt dagliga arbete verka för människors lika värde och solidaritet.
En elev som förmår kritiskt granska källmaterial på nätet får också nyckeln till att bli delaktig i det demokratiska samtalet.
Det är avgörande att eleverna lär sig att klokt och kritiskt tolka det de möter. Källkritik är kopplat till lärandet i de enskilda ämnena, men framför allt till elevernas utveckling som medborgare i ett demokratiskt samhälle.
Undervisningen, oavsett skolämne, ska ge eleverna verktyg att förstå vad som är propaganda, falska nyheter eller information som är avsedd att vilseleda.
Skolan och lärarna kan bli räddningen i fejknyheternas tid. Fakta behöver stå som en grund, även om den kan vara besvärlig att tillägna sig.
Men mot lögner och dolda agendor hjälper bara kunskap.
En välutbildad befolkning är enda vaccinationen mot att lögnerna ska ta över vår demokrati. Som sagt, den som vet minst kommer att bli mest lurad.
Därför behövs lärare!
Sten Hagberg, legitimerad lärare i samhällskunskap, geografi och matematik, Varberg
Ingrid Pihl, legitimerad lärare i engelska, franska och svenska, Piteå
Larz Blomqvist, legitimerad lärare i historia, svenska och engelska, Trollhättan.
Karin Feldt, legitimerad lärare i samhällsvetenskapliga ämnen, Östra Göinge
Håkan Elfström, legitimerad lärare i svenska och samhällsorienterande ämnen, Enköping
Anette Sundqvist, legitimerad gymnasielärare i svenska och historia, Motala.
Nemat Salehi, legitimerad lärare i samhällskunskap, historia och geografi, Ystad
Duska Dobrota, legitimerad lärare, samhällskunskap, psykologi, Ludvika
Ragnar Sjölander, legitimerad i svenska, engelska och historia, Stockholm
Anna Carlsson, legitimerad lärare i svenska och engelska, Härryda
Fredrik Astin, legitimerad lärare i samhällskunskap, geografi, historia och religion, Göteborg
Camilla Olin, legitimerad lärare i svenska, samhällsorienterande ämnen och historia, Mörbylånga
Robert Jivegård, legitimerad lärare i samhällskunskap och religionskunskap, Lund
Bernt Andersson, legitimerad lärare i musik och engelska, Vänersborg
Kristina Ström, legitimerad lärare i samhällskunskap, religion och svenska, Färgelanda
Martin Klerung, legitimerad lärare i geografi, historia, geografi och religion, Jönköping
Anna Svensson, legitimerad grundskollärare i samhällsorienterande ämnen, Göteborg
Henrik Månsby, legitimerad lärare i matematik, biologi, fysik och kemi, Vänersborg
Annika Levander, legitimerad lärare i franska och engelska, Uddevalla
Mikael Persson, legitimerad lärare i kemi, biologi, naturkunskap, Åmål
Lena Malm, legitimerad lärare i samhällskunskap, religion och svenska, Färgelanda
Jonas Baatz, legitimerad lärare i svenska och historia, Strömstad
Jessica Olsson, legitimerad lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen, Eskilstuna
Jörgen Andersson, legitimerad lärare i samhällskunskap och religion, Trollhättan
Carita Ludén, legitimerad.lärare i matematik, kemi, fysik, biologi, teknik, Örnsköldsvik
Åsa Fahlén, legitimerad lärare i lärare i samhällskunskap och historia, Göteborg
Mer inom ämnet
-
Läs hela debattartikeln på SVT Opinion.
Läs hela debattartikeln på SVT Opinion.