Det kommer att bli besvärligt – men det måste gå

Elevernas rätt till kunskaper får inte åsidosättas

Det är viktigt att undervisningen påverkas i så liten grad som möjligt när vi ska gå över till distansundervisning. Elevernas rätt till kunskaper får inte åsidosättas. Det ställer stora krav på kommuner och fristående skolor att vara lyhörda för lärarnas arbetssituation och behov, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, i Dagens Samhälle.

Publicerad

Landet befinner sig i ett exceptionellt läge. Det går inte en dag utan att det kommer nya besked i samband med coronasmittan och hur den påverkar Sverige. Senaste beskedet igår var att bland annat gymnasieskolor kan stängas och att lärare uppmanas att bedriva distansundervisning.

Vi lärare är naturligtvis beredda att följa experternas rekommendationer och göra vårt jobb på ett annat sätt i den här allvarliga situationen med en snabb spridning av viruset. I ett läge där det kan handla om liv och död för utsatta patientgrupper och där vården förutses få betydande problem så måste vi göra allt som går för att minska smittspridningen.

Samtidigt har situationen redan belyst de uppenbara olikheterna i svensk skola. Sverige har en skola med stora skillnader och utan ett sammanhållet ansvar. Det är olyckligt att skolor börjat agera på olika sätt för expertkunskapen om smittspridning finns knappast ute på de enskilda skolorna eller hos de olika huvudmännen.

Vi i Lärarnas Riksförbund ifrågasätter inte regeringens rekommendation om att man i gymnasiet, på komvux och i högre utbildningar ska gå över till distansundervisning i det här läget. Det är bra att vi fått tydliga besked.

Men det är ändå viktigt att vi är medvetna om att förutsättningarna för att bedriva distansundervisning ser mycket olika ut för olika åldrar, olika ämnen och på olika håll i landet. Det går inte att utan kunskapsförluster fullt ut ersätta undervisning i klassrum med fjärr- eller distansundervisning. Förutsättningarna har med ämnet att göra, men också med tekniska möjligheter och lärares vana att undervisa på det sättet.

Vi måste vara medvetna om att det kommer att betyda ett kvalitetstapp för eleverna även om lärarna kommer att göra sitt yttersta för att det ska fungera. Lärare hamnar nu i en helt ny undervisningssituation. Den innebär en extra arbetsbelastning och undervisningen blir förstås aldrig detsamma som vid det personliga mötet. Jag är i grunden mycket skeptisk till att distansundervisning kan vara annat än en nödlösning.

För Lärarnas Riksförbund är det dock viktigt att undervisningen ska påverkas i så liten grad som möjligt. Det ställer stora krav på kommuner och fristående skolor att vara lyhörda för lärarnas arbetssituation och behov. Elevernas rätt till kunskaper får inte åsidosättas.

Vi kan inte förvänta oss att det i varje situation som uppstår i detta ansträngda läge kommer att bli utan problem och bekymmer, men i sådana här stunder är det viktigt att behålla lugnet och skapa en atmosfär av tillit. Den oro som finns från elever och föräldrar för uteblivna kunskaper, prov och betyg får många lärare nu hantera men det finns ingen anledning att blåsa upp denna oro.

Vi lärare måste i situationer som denna medverka till att skapa lösningar som ger eleverna de bästa möjligheterna inför framtiden. När den akuta coronakrisen väl ebbat ut får vi dra slutsatser av vad som kan göras bättre för svensk skola och hur man bäst tar igen det kunskapstapp som krisen riskerar att förorsaka.

Åsa Fahlen, ordförande Lärarnas Riksförbund 

”Den oro som finns från elever och föräldrar för uteblivna kunskaper, prov och betyg får många lärare nu hantera men det finns ingen anledning att blåsa upp denna oro.”

Åsa Fahlén

Mer inom ämnet


För kommentarer och upplysningar

Pressjour Lärarnas Riksförbund

08-613 25 55