“Why we fight”

Publicerad Av

Idén slog mig som en blixt från en klar himmel - så ska jag göra! Det hände i TV-soffan en söndagskväll och nej, det var inte "arbetstid".
Det var lärartid!

(Detta skrevs på kvällen den 26/11.)

I tre månader har jag funderat på hur jag ska få in källkritik i min Historia 1A1-kurs. De övningar som finns i vårt läromedel är antingen för svåra eller så är de egentligen inte övningar i "källkritik" utan källövningar, vilket är något annat. Den kategori elever jag undervisar klarar knappast av att läsa sidvis med 1800-talstext. De är trevliga och härliga och hyfsat historieintresserade, men ...

Idén slog ner i  mig som en blixt från en klar himmel. Jag hade just slagit mig ner i soffan för veckans avsnitt av "The Mentalist" när jag greps av den kreativa stormen, den där som träffar oss lärare ibland. "Nemmersdorf!" utbrast jag och dök sedan ner i litteraturstudier, internetsökningar och anteckningar. Min fru undrade flera gånger om jag inte skulle se min TV-serie men fick bara osammanhängande mumlanden till svar.
Och nej, detta var inte "arbetstid" och även om det varit det, var det helt ointressant om den var "reglerad" eller "förtroendetid". Detta var lärarjobbet när det är som bäst: en lärare, en idé, en planering. Jag grottade lyckligt ner mig i detaljer kring en historisk händelse -  en riktig djupdykning i mitt ämne, mitt intresse, min passion.

Resultatet? En jättebra lektion, där eleverna tränades i ett källkritiskt sätt att tänka, lärde sig om Andra världskrigets slut samtidigt som de inte behövde ta sig igenom massor av svår text. De var nöjda, frågvisa, eftertänksamma och ... åh baby!

Imorgon känns det säkert stressigt, tungt och drygt igen men idag ... idag finns det inget bättre än att vara lärare!

(http://en.wikipedia.org/wiki/Why_We_Fightlänk till annan webbplats)


Fredrik Andersson

Lärare samt distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmöhus

Mejla