Vad motiverar en lärare?

Publicerad Av

Jag lyssnade på Tomas Tobé (M), ordförande i Riksdagens utbildningsutskott, på Lärarnas Riksförbunds Förbundsråd den 14 maj och hans kommentarer kring vad som driver en lärare gjorde mig fundersam. Vad är det som driver lärare till att vara just lärare? Och vad är det som får oss att anstränga oss det där lilla extra?

Tobé var inbjuden för att redogöra för Moderaternas nya skolpolitik och han höll ett långt och bitvis mycket intressant anförande. Lite kort kan jag sammanfatta det han sade som att Moderaterna har slängt hälften av sin gamla skolpolitik över bord och ersatt den med LRs idéer och värderingar. Andra halvan återstår men den tar vi nästa år ...

Han berättade bland annat om ett samtal han haft med sin kompis, som är gymnasielärare, kring vad politiker borde ta upp och borde förstå och det verkar som om Tobé, till skillnad från de flesta politiker, faktiskt lyssnat på nästan hälften. Bland annat var han oerhört stolt över att ha förstått att det inte är lönen som motiverar lärare.

Mycket riktigt blir ingen lärare för lönens skull och det är precis så det ska vara. Lönen ska naturligtvis vara rättvis, är den alltför låg skrämmer den bort folk från yrket, men det är inte med lönen man kan locka rätt sorts människor att bli lärare. Alldeles säkert skulle man kunna få massor av sökanden till lärarutbildningarna genom att betala 60 tusen i månaden men dessa sökande skulle säkert inte vara rätt folk för uppgiften. Lön är nämligen en yttre motivation och det har visat sig, i många vetenskapliga studier, att yttre motivation är rätt meningslös när det handlar om avancerade arbetsuppgifter (se intressant film från TEDlänk till annan webbplats).
Hade lärare varit städare - då hade lön, löneförhöjning och ackordstillägg motiverat fler att bli lärare och även motiverat till högre prestationer från de som redan fanns i yrket. Problemet är att lärare utför ett avancerat arbete och drivs av helt andra saker.

Lärare blir lärare och lockas till högre prestationer genom inre motivation. Denna är egentligen inte svårare att förstå sig på än den yttre motivationen, utom för den som är lite trög. Oturligt nog jobbar det många på SKL som just är lite tröga, varför en del felaktiga uppfattningar om lärares motivation tillåtits sprida sig i skolsverige.

I min erfarenhet är det följande saker som motiverar lärare (och blivande lärare):

  • att arbeta med ett ämne jag älskar
  • att arbeta med människor
  • att jobba fritt och kreativt
  • att tillföra samhället något gott

Dessa punkter står inte i någon särskild ordning och ska inte tas som något slags Sanning. Oavsett vilka punkter du velat se på listan, blir det intressant att jämföra dessa med vad vi får av vår arbetsgivare:

  • ingen ämnesfortbildning och ständiga påminnelser om hur oviktigt det är med ämneskunskaper
  • alltmer pappersarbete för att hålla ryggen fri från kritik (oftast någon annan rygg än min egen)
  • alltmer styrning av vårt arbete i form av arbetsplatsförlagd tid, mindre planeringstid och ett ständigt tjatande om semestertjänster
  • allt mindre möjlighet att lyckas med vårt arbete

Lägg till detta en närmast total frånvaro av uppmuntran och "cred" (som mina elever säger) från våra överordnade så blir bilden av problemet alldeles för komplicerad för de flesta politiker och SKL-tomtar.

Att locka fler att bli lärare är komplicerat men det är inte alla åtgärder som är en fråga om pengar. Vissa lösningar, som till exempel att bli bra mycket bättre på ämnesfortbildning och ge lärarna tillit, är bara en enkel fråga om att slakta några heliga kor.

... vilket ju Moderaterna verkar vara på väg att göra?


Fredrik Andersson

Lärare samt distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmöhus

Mejla