Den virriga huggormen i maj

Publicerad Av

"Då har vi nått den tiden på året då den vanligtvis välplanerade och godmodige maken förvandlas till en något virrig huggorm! Om du känner en gymnasielärare så passa på att pyssla om henne/honom lite extra den här perioden fram till skolavslutningen."

Ovanstående är citerat från min frus Facebook-sida, daterat den 28 maj. Liksom de flesta lärare jobbar jag inte bara alldeles för mycket i maj månad, utan också med alldeles för många olika saker. Det är klart att det påverkar mig på olika sätt och det borde vara lika klart att det påverkar de runtomkring mig. Hur stressen påverkar är ju väldigt individuellt. För min del ser listan ut ungefär såhär:

  • Ryggskott
    (inte just nu, men då och då)
  • Ledvärk
    (framför allt knäna)
  • Mindre tålamod
    (jag skulle dock inte beskriva mig själv som en "huggorm" ...)
  • Minnesproblem
    (har glömt koden till mitt bankkort flera gånger de senaste tre veckorna, har glömt två möten och en hel del småsaker jag borde gjort. Glömmer bort vad vissa heter och tappar bort en del ord. Håller inte reda på mitt schema, utan måste hela tiden kolla vilken sal jag ska vara i)
  • Koncentrationssvårigheter
    (min fru påstår att hon sagt saker till mig som jag aldrig hört. Hon är säkert inte särskilt utvald, utan det gäller nog även för andra som pratat med mig.)
  • Känslig för att ha för mycket planerat och inrutat på min fritid, t ex helgerna och loven. Upplevs som mycket stressande.

Jag tror jag är bra på att hantera den stress jobbet och ombudskapet utsätter mig för, även om den periodvis under året är extremt hög. Jag lärde mig för länge sedan att man måste planera - noga planera - sin återhämtning. Inte minst måste jag planera in vad jag tänker på som "bubblor", som inte innehåller minsta lilla tanke på jobb. I mitt fall hanteras hög stress till exempel med att jag

  • läser någon bok, lite varje kväll (För närvarande "Alexanders arvtagare" av Jens Jakobssonlänk till annan webbplats)
  • spelar datorspel (Minecraft är min drug-of-choice)
  • sover minst 7 timmar per natt (jag har aldrig haft sömnrubbningar på grund av stress, vilket många andra har)
  • äter godis och god mat
  • ägnar mig åt trädgårdsarbete (säsongsberoende lösning)
  • minimerar mitt sociala umgänge på helgerna, så det går att sätta av tid för verklighetsflykt och oplanerat "vi tar det som det kommer". Har nog också att göra med att jag upplever socialt umgänge som påfrestande på grund av att det blir så många sociala kontakter på jobb under stressade perioder.

Jag tror inte att något av ovanstående gör mig det minsta speciell. Det är väl ungefär såhär vi har det och hanterar det?

Min kära hustru avslutar sitt inlägg med

Kram till alla er gymnasielärare som SLITER för att få era elever godkända och sällan får det tack ni förtjänat för ert engagemang!

Jag skulle vilja vända på det ...

När sommarlovet kommer borde alla lärare göra något extra för våra fruar, makar, sambor, älskare/älskarinnor, barn, föräldrar, syskon, kompisar och husdjur. De är faktiskt också delaktiga i Majhelvetet och borde få tack för att de stöttat och stått ut med oss.

T A C K !


Fredrik Andersson

Lärare samt distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmöhus

Mejla