Solidaritet med Ukrainas folk – svensk skola måste stå redo

Krävs en övergripande nationell plan

Det fullskaliga kriget återkom till Europa när Ryssland inledde sin invasion av grannlandet Ukraina. Som statministern uttryckte det i sitt tal till svenska folket var det väpnade angreppet ”oprovocerat, olagligt och oförsvarligt”.

Publicerad Av

I ett officiellt uttalande Länk till annan webbplats. fördömer också Lärarnas Riksförbunds förbundsstyrelse i skarpast möjliga ordalag Rysslands agerande och vi uttrycker vår solidaritet och vår djupaste medkänsla med våra kollegor, liksom med hela Ukrainas folk.

Barn är de mest utsatta i krig. Inte ens en snabb fred kommer att återställa en känsla av säkerhet eller tro på varaktig fred hos de ukrainska barnen. Att kunna återgå till ett tillstånd utan krig är dock helt avgörande på många sätt. Barn och unga som har en självklar rätt till en fungerande skolgång får nu sin framtid slagen i spillror. Skolgången har omöjliggjorts. Det är av yttersta vikt att barnen så fort som möjligt kan återgå till skolan och en normal tillvaro och att skolan och att lärarna kan fortsätta undervisa i trygghet. För det krävs massiva ekonomiska insatser och, inte minst, fred.

Men innan freden är ett faktum så kommer miljontals ukrainare att tvingas på flykt. Vi kan räkna med att en hel del av dessa kommer till Sverige. Många är skolbarn. Därför måste svenska myndigheter ta ett stort ansvar för att ge flyktingarna ett bra mottagande inom skola och vuxenutbildning. Det måste finnas en övergripande nationell plan för detta som omfattar alla huvudmän.

Sveriges lärare är redan under press med undermåliga arbetsvillkor och tuffa förhållanden. Självklart ska svensk lärarkår hjälpa till i en situation som denna – och det gör vi! Men ska fler elever få plats i våra skolor så måste det finnas rejäla resurser och stöd att ta del av. Ytterst handlar det om både elevernas och lärarnas bästa. Och då kan vi inte jobba med fagra löften och undermåliga resurser.

I tider som dessa är det också tydligt hur viktigt det är med kunskap och ett källkritiskt förhållningssätt. Att vara medveten om den desinformation man kan utsättas för. Jag har ofta talat om skolans betydelse för demokratisk fostran och verktyg att genomskåda propagandan. Nu är det högaktuellt! Vi ser hur konspirationsteorier och fejkade nyheter, myter och missuppfattningar använts såväl i förberedelserna för krig som i själva krigföringen. Lärare måste, anpassat efter elevernas ålder och mognad, bidra till att förmedla en korrekt bild av händelserna.

Nu måste hela samhället måste ta höjd för att möta människor på flykt för sina liv. Allt annat är helt otänkbart. Situationen kräver att staten agerar och regeringen måste ta höjd för flyktingströmmen i sin vårproposition. Det handlar självklart om rejäla tillskott till skolan för att kunna välkomna dem som kommer på ett bra sätt och samtidigt garantera bästa möjliga undervisning.

Något annat vore helt orimligt. Svensk skola måste stå redo.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund

”Självklart ska svensk lärarkår hjälpa till i en situation som denna – och det gör vi! Men ska fler elever få plats i våra skolor så måste det finnas rejäla resurser och stöd att ta del av. ”

Åsa Fahlén


Åsa Fahlén

Ordförande Lärarnas Riksförbund

Mejla