Lärare och studie- och yrkesvägledare behöver ett nytt lönesystem.

Lärarnas Riksförbund driver riktigt bra politik. Vi tar utgångspunkt från lärarnas och vägledarnas vardag och vi har identifierat problemen. Vi har också lösningar på vad som måste göras.

Publicerad Av

En sak är vårt förslag på nytt lönesystem. Dagens lönesystem tar sin utgångspunkt i den liberalisering och den marknadisering som svepte över svensk arbetsmarknad under tidigt 1990-tal.

Lärare och studie- och yrkesvägledare behöver ett nytt lönesystem. Jag har tagit upp det i en tidigare ledare, men här vill jag beskriva det mer i detalj. Centralt är att ett nytt lönesystem för lärare måste byggas upp parallellt med att ett professionsprogram inrättas.

Vi vill att det framtida professions-programmet för lärare, med tillhörande meriteringssystem, ska innehålla fem steg, från legitimerad lärare till lektor. I det ska även beskrivas vilket ansvar för olika arbetsuppgifter som är tänkbara för de olika stegen. Slutligen har vi ett förslag om hur ett nytt lönesystem för lärare bör skapas, där de individuella och differentierade lönerna vägs upp av en tydligt utformad så kallad ”erfarenhetskomponent”.

Det viktigaste verktyget för att påverka lönestrukturen är att införa tydliga, nationella regler för meritering som är kopplade till erfarenhet och fortbildning. De erfarenheter vi har av kommunalt huvudmannaskap och kommunerna som motpart vid avtalsförhandlingar, leder fram till slutsatsen att det bästa sättet att uppnå detta är via statlig reglering.

Ett nytt och hållbart lönesystem måste bygga på formell meritering, reglerad fortbildning och kriterier för erfarenhet. De två första finns med i regeringens förslag till professionsprogram. Däremot saknades att mer kvalificerade arbetsuppgifter knyts till de olika meriteringsstegen.

Vi vill se ett nytt lönesystem som gör det möjligt att en del av lönen baseras på erfarenhet och en del på individuell och differentierad lön. Det här förslaget menar vi gör det.

Att ha en bra politik och bra lösningar är dock en sak. Hur kan vi få detta att hända? Alla fackförbund måste hela tiden ställa sig frågan ”Hur kan vi bli ännu bättre för våra medlemmar?”. För att till exempel ha möjlighet att förändra lönesystemet behöver vi ökad facklig styrka. Utifrån medlemsomröstningen, där nästan 80 procent av medlemmarna röstade ja, pågår nu en process att tillsammans med Lärarförbundet etablera Sveriges Lärare.

Processen inleddes med ett förbundsmöte som ägde rum under april. Där diskuterade delegater från lärarfacken och Sveriges Skolledarförbund, propositionen om en ny organisering av lärarna och skolledarna. Slutligen kommer det att vara vårt förbundsmöte den 21 maj som fattar beslut om en ny facklig organisering.

Ledare i Skolvärlden #3 2022

”Vi vill se ett nytt lönesystem som gör det möjligt att en del av lönen baseras på erfarenhet och en del på individuell och differentierad lön. Det här förslaget menar vi gör det.”


Åsa Fahlén

Ordförande Lärarnas Riksförbund

Mejla