“Om de tar min förtroendetid klarar jag det inte”

I nya numret av LO-Tidningen finns ett stort och genomarbetat reportage om läraryrket. Det är journalisten (och tidigare läraren) Johanna Wreder som beskriver läraryrket i skuggan av kärvande avtalsförhandlingar där arbetsgivaren vill slå ner på lärarna. I avtalsrörelsen på lärarnas område är tiden den viktigaste frågan.

Publicerad Av

I artikeln "Lärarnas tid är här och nu" berättas om en yrkeskår som är mycket pressad av ökande krav och en oförstående arbetsgivare.

Här möter läsaren Lena Klarås, högstadielärare på Fjällenskolan i Järfälla, när hon undervisar en sjätteklass. Lena, som också jobbar fackligt för Lärarnas Riksförbund, säger att hon är rädd för att kvaliteten på undervisningen blir sämre då läraryrkets status sjunker.  Arbetsgivarnas inställning i årets avtalsrörelse är en besvikelse, konstaterar hon.

På Lenas arbetsplats delar åtta lärare på ett arbetsrum med två datorer och en telefon. Hon är mycket bekymrad över arbetsgivarens försök att halvera förtroendearbetsiden, alltså den tid som läraren kan planera och anpassa undervisningen för varje elev.

"Tre minuter i veckan. Jag har räknat ut att det är vad jag har till rättning, bedömning och planering för varje elev. Nu vill politikerna minska det till en och en halv minut. Jag förstår inte hur de tänker", säger Lena i reportaget.

Arbetsgivarna vill att lärarna ska vara 40 timmar i veckan i skolan, och att förtroendetiden minskas till fem timmar.

"Jag förstår inte vad de vill uppnå. De säger att vi ska finnas på skolan för eleverna, men i så fall tar de min tid till rättning och förberedelse. Det gynnar inte eleverna utan gör bara undervisningen sämre", säger Lena.

För Lena Klarås är arbetstidsfrågan helt avgörande för framtiden.

" Om de tar min förtroendetid klarar jag det inte. Då kan jag inte ge eleverna den undervisning jag vill. Jag får ont i magen när jag tänker på det, men då måste jag sluta som lärare."

Läs hela artikeln! Lena säger många kloka saker om läraryrket, om arbetstiden och om hur viktigt det är vem som blir lärare.


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla