Om att förvanska verkligheten

Nyligen publicerade Johan ett tankeväckande blogginlägg "Barnupprorets lögnlänk till annan webbplats". Han gör där en intressant kommentar till en videoupptagning på Youtube där en av de mer profilerade pedagogiska förkunnarna, Hans-Åke Scherp, docent i pedagogik vid Karlstads Universitet, under en dryg halvtimme talar om hur elever skadas av den skola som satsar på kunskap och resultat. 

Publicerad Av

Scherp har gjort sig känd som talesman för det Problem Baserade Lärandet, PBL. Scherps beskyddare och vägvisare är för övrigt Mats Ekholm, professor i pedagogik vid samma universitet och tidigare kritiserad chef för Skolverket. Ekholm är också mannen som på allvar säger att han vill rensa ut allt av de två tusen senaste åren i västvärldens skola och kunskapsarv.

Dessa två har startat ett "Barnupprop" för att värna om barnens rätt. Videoklippet från Youtube som Johan Kant har lagt upp på sin blogg handlar om just detta upprop. 

Det är mycket intressant och se hur en forskare som Scherp kan välja att missförstå skolans ansvar för barnens lärande. Han är livrädd för att lyfta fram prestationer och krav. Han talar om ytlig kunskap och sätter det mot djupare förståelse.  Så skapar man en förvanskad bild av verkligheten - och så skapar man konstlade motsättningar i en skola som självklart måste ha både lust och krav. 

Låt mig bara citera Johan Kants avslutande ord i sin kommentar till Scherps föreläsning.

"Vi ska givetvis ha lärare som brinner för sina jobb, men vi ska hela tiden följa upp resultaten, så att alla barn lär sig det de behöver kunna. Det är ORGANISATIONEN skola som ska utvärderas och som ska bli bättre. Kraven ska inte läggas på barnen, men det har Hans-Åke Scherp inte fattat än, eller också vill han inte fatta."


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla