Diagnoserna och skolan

Idag börjar en ny intressant serie på Svenska Dagbladets Idag-sida. Bakgrunden är att diagnoser av adhd och autism ökar kraftigt bland barn. Den nya serien handlar om vilket stöd barn med svårigheter får i skolan.

Publicerad Av

I artikeln "Diagnos för vem – skolan eller eleven?"länk till annan webbplats anser Anna Lundh, överläkare i barn- och ungdomspsykiatri, att skolan måste bli mycket bättre på att anpassa undervisningen efter varje barns behov, oavsett om de har en diagnos eller inte.

"Många barn utsätts för rätt höga krav i skolan i dag. Vissa skolor har projektarbeten redan i lågstadiet där barnen ska ha en långtidsplanering. Få barn i den åldern har en hjärna som är utvecklad för det", säger Anna Lundh.

Sedan säger Anna Lundh något mycket intressant:

"Det är klart att allt inte var bättre förr i skolan, men det fanns en annan struktur. Det fanns en vaktmästare, en bibliotekarie, lite fritidsassistenter och flera speciallärare så att du kunde hitta speciallösningar för barn som behövde lite annorlunda undervisning."

Att tidig och korrekt diagnos hjälper är Anna Lundh bestämd över. Samtidigt ser hon en risk med fokuseringen på diagnoser.

"Jag har träffat barn som får allt de gör tolkat utifrån diagnosen. 'Nu har han slagits eftersom han har adhd' i stället för att 'i den här klassen går sju killar som är nio år och det är inte så konstigt om de råkar i slagsmål någon gång'."


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla