Vanvård av skolan

I en artikel i Sydsvenskan i veckan uppmärksammas återigen problemen på Tolvåkerskolan i Kävlinge. I ”Fackkritik: Lärarna skräms till tystnad" läser vi att fyra lärare på Tolvåkerskolan fått gå efter att ha hamnat i konflikt med skolledningen.

Publicerad Av

"Efter det har ingen vågat öppna munnen", skriver tidningen.

”Detta ledde till att andra lärare inte längre vågade kritisera skolledningen”, säger Eva Kåhrström, regionombud på Lärarnas Riksförbund, till tidningen.

”Människorna där är jätterädda. Det har länge varit väldigt lågt i tak, säger Eva Kåhrström.

Lärarna säger att de har tystats och inte vågar uttala sig och yttra sig – vilket inte är så underligt med tanke på att det varit en sådan extrem omsättning av lärare och på att flera lärare sparkats utan skäl, vilket kostat skolan mycket pengar – som kunde använts bättre.

”Man är rädd för att kritisera, för man är rädd för att bli av med jobbet. Och de har ju sett att folk faktiskt har blivit av med jobbet”, säger en lärare.

Läsare av bloggen har tidigare kunnat läsa om Tolvåkerskolan där situationen är så allvarlig att föräldrarna krävt tvångsförvaltning och att skolan tas över av staten. Läs inlägget här.

För något år sedan presenterade Lärarnas Riksförbund en mycket intressant rapport, ”Tystade lärare”, som visar oroande siffror på hur lärare påverkas av en repressiv kultur från arbetsgivarhåll. Resultatet av enkäten visar att en majoritet av de svarande lärarna, nästan 70 procent av de friskoleanställda och 53 procent av de kommunala lärarna, inte skulle våga uttala sig offentligt i media om de var missnöjda med sin arbetsgivare/skola.

Den kommunala vanvården av skolan betyder alltså både att eleverna får mindre kunskaper och att en yrkeskår tystas.

Att lärare pressas när det gäller sin grundlagsskyddade yttrandefrihet uppmärksammades nyligen i Skolvärlden. Läs "Svenska lärare skräms till tystnadlänk till annan webbplats".


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla