En lärares dag

I artikeln "Kristina träffar över 100 elever varje daglänk till annan webbplats" i Västerviks-Tidningen följer vi en vanlig lärares dag. Hon heter Kristina Holdar och är en 29-årig geografi- och samhällskunskapslärare på Västerviks gymnasium. Hon är också lokalombud för Lärarnas Riksförbund.

Publicerad Av

Kristina säger till reportern att den största och roligaste utmaningen i läraryrket är att sporra de skickligaste eleverna och stötta dem som inte har lika lätt för skolarbetet.

Se där en så god beskrivning som någon av läraryrket.

Vi får följa Kristina från klockan kvart över fyra på morgonen till att hon kommer hem för en tidig kväll.

När jag läser den ganska korta artikeln tänker jag på att det behövs fler lärare i media som berättar om sitt yrke och hur det ser ut i dag. Även om vi alla har vår bild av läraren, så är det ett yrke som förändras, men ändå har kvar den magiska kärnan av kunskapväxande.

Dessutom slås man av att en lärare ska kunna bygga relationer och få kontakt med kanske flera hundra elever under en vecka. Det kräver sin man - eller sin kvinna.

Efter den lilla glimten av läraryrket som vi får i Västerviks-Tidningen passar det bra att gå till Johan Kants blogg. I inlägget "Trötta lärarelänk till annan webbplats" skriver han om det yrke han älskar.

För den som vill lära sig mer om klasslärarens och ämneslärarens verklighet är Johans inlägg en pärla. Alldeles innan han avslutar texten och önskar Sveriges lärarkår en god jul skriver han följande kloka ord:

"För ska Sverige åter bli en kunskapsnation att räkna med behöver makthavare, myndigheter och gemene man förstå att läraryrket är samhällets viktigaste arbete – alla andra yrken jämförda. Men det går inte att titta på formen för läraryrket, det är innehållet som måste granskas. Vad gör en lärare? Det är innehållet som är viktigast!"


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla