Lärarnas ansvar på agendan

Det var Lärarnas Riksförbund ordförande Metta Fjelkner och ”superpedagogen” Gunilla Hammar Säfström som diskuterade svenska skolans problem och lärarnas ansvar i Agenda i går kväll. Utgångspunkten var den nya omgången av serien ”Klass 9A” som utspelar sig i Mikaelskolan i Örebro.

Publicerad Av

Metta Fjelkner menade att när en skolledning - det finns flera exempel runtom i landet - låter en klass fortsätta fram till år nio utan att få tillräckliga kunskaper, måste det utkrävas ansvar.

"Så här ska elever inte ha det. Och inte lärare heller. Det finns många klassrum där det tyvärr ser ut så här. Jag undrar varför inte skolledare och rektorer tidigt gör något?, sa Metta Fjelkner.

Metta och Gunilla var eniga om att det finns många orsaker till situationen i dag, bland annat att lärarutbildningen varit alltför undermålig och att fortbildningen brister alldeles oerhört i kommunerna.

"Problemet är att lärarna inte är rustade för det här uppdraget", menade Gunilla Hammar Säfström.
"Problemet är ju att eleverna har tagit över mycket utav rymden i klasssrummet. Och lärarna är inte rustade i att ta ett ledarskap i klassrummet."

Metta Fjelkner påpekade att diskussionen om lärarkvaliteten bör handla om att det finns lärare som behöver extra stöd - eller som kanske inte passar för yrket. Debatten får inte bli att alla lärare har problem, det handlar inte om alla lärare.

Båda var också överens om att läraryrket och lärarkåren har avprofessionaliserats under de senaste årtiondena. Det syns bland annat i att lärare åläggs att göra så mycket annat än att undervisa. Det är uppgifter som andra yrkesgrupper kan göra.

De menade att det har varit alldeles för lite fokus på undervisningen och alltför mycket har handlat om skolans omsorgsuppdrag.

Metta Fjelkner påpekade att det tidigare inte spelade någon roll om man var utbildad i ämne och skolform. Det har funnits stora brister i professionaliteten. Det som har glömts bort är vikten av lärares beprövade erfarenhet.

Både Gunilla Hammar Säfström och Metta Fjelkner var ense om att det finns stora brister i dagens lärarutbildning som inte lär ut och lyfter fram ledarskapets betydelse tillräckligt. Båda var också övererens om att lärarna har ett stort ansvar.

"Vi har som främsta uppdrag att se till att eleverna klarar sin skolgång. Självklart har vi lärare ett enormt ansvar", sa Metta Fjelkner.

Men det finns en grupp som det talas för lite om. Skolledarna. Om det hade varit en VD i ett företag som tillåter att 25-30 procent inte når målet med verksamheten, ja då hade den personen fått gå för länge sedan. Men i skolan har det kunnat fortgå i flera årtionden. Rektorn är som verkställande direktör för skolorna och borde sparkas om det inte fungerar, menade Fjelkner.


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla