Listor och rankning kan vara användbart

Listor som bara bygger på tycke och smak är inte särskilt användbara. Det kan man hålla med Malin Siwe om, som tycker att man ska se upp med topplistor. I Expressen skriver hon en krönika om listor och rankning av olika slag, "Tvivla alltid på topplistor".

Publicerad Av

Det är alltid lika underhållande att läsa Siwe, om än inte så substansiellt. Vi får bland annat veta att Siwe tycker att Beatles roligaste låt är "Her Majesty". Det kan hon gärna tycka ...

Men nog kan man enas om att listor som tydligt redogör för kriterier och inte bara bygger på personliga preferenser, är nyttigt och kan leda till förbättringar i den verklighet som man i bästa fall vill påverka med sin rankning. Så är det med den rankning som Skolvärlden presenterar i samarbete med Lärarnas Riksförbund. Rankningen har fått stort genomslag i media sedan den släpptes i förra veckan.

Läs mer i Skolvärlden om den nya rankningen av landets kommuner när det gäller skolkvaliteten. Se hela listan härlänk till annan webbplats. Bloggen har också skrivit om det här.

Rankningen är en sammanställning av kommunernas egna uppgivna beskrivning av skolverksamheten. Den är egentligen bara en sortering av kommunernas egen bild av skolan. Kommunerna är skyldiga att årligen rapportera - Så här ser skolan ut i vår kommun!

Listan bekräftar bilden av en skola som inte är likvärdig – trots skollagens skrivningar om en likvärdig utbildning. Och skillnaderna är inte små utan faktiskt skrämmande stora!

Därför driver Lärarnas Riksförbund sedan länge att staten måste ta ett större ansvar för den svenska skolan för att garantera en likvärdig skola (ner på minsta enhet).

Siwe, som jag vet är noga med researchen, kan gärna läsa skolinspektionens och Skolverkets olika rapporter ännu en gång om hon nu inte är övertygad att det är något fel i svensk skola.


Zoran Alagic

Senior rådgivare Lärarnas Riksförbund

Mejla